måndag 14 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Adios reklameskilte snart på hvert tredje svenske golfbane – men Danmark må vente

Höganässelskabet Adio har måttet sætte en bremse på deres egen etablering. Selskabet blev grundlagt på ideen om at placere reklametavler ved golfbaner, og den blev så godt modtaget af golfklubberne, at man næsten ikke kunne følge med efterspørgslen. I dag har virksomheden aftaler om at montere skiltene på 120 baner, hvilket er omkring en tredjedel af alle baner i Sverige.

— Konceptet er blevet en utrolig succes, når det gælder etableringsdelen, siger Magnus Liljegren, adm. dir. og storejer i selskabet.

Hidtil er 110 skilte sat op på knap 50 baner. Monteringen ligger nu stille til efter nytår, hvor den startes op igen forud for golfsæsonens start i marts. Derefter vil det vise sig, om reklamekøberne tror på konceptet, men de første signaler er ifølge Magnus Liljegren positive. Adio Samarbejder med ClearChannel, som står for salget af annoncerne og betaler en slags provision til Adio.

Adio betaler på sin side golfklubberne et fast beløb baseret på, hvor mange tavler klubben har opstillet. Tavlerne placeres for eksempel ved parkeringspladsen og i visse tilfælde ved første teested.

Adio havde tidligere planer om at sælge konceptet i Danmark til efteråret, men man har udskudt de planer, fordi man ikke rigtig har ”overskud og ressourcer lige nu”, siger Magnus Liljegren. I år giver selskabet omtrent det forventede underskud, og det handler om et syvcifret beløb. Liljegren regner dog med, at man allerede fra 2007 vil få overskud på årsbasis. Adio ejes for 70 procents vedkommende af Magnus Liljegren og Christer Månsson, grundlægger af det børsnoterede mobilfirma Aspiro, som Liljegren har stået i spidsen for.

Höganässelskabet Adio har måttet sætte en bremse på deres egen etablering. Selskabet blev grundlagt på ideen om at placere reklametavler […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.