måndag 30 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Rekordmange fartsyndere taget på Øresundsbron

Det danske politi har problemer med for høj hastighed på Øresundsforbindelsen. I 2005 tredobledes antallet af standsede fartsyndere, og hidtil i år er tallet steget med knap 70 procent i forhold til 2005. De fleste tages i tunnelen mellem Peberholm og det danske fastland.

— Det er desværre en generel tendens, at folk kører for stærkt på broen. Det er en lang og lige strækning, et glimrende stykke motorvej. Vi har haft enkelte tilfælde på 200 km/t, siger politikommissær Ole Skov Jensen fra Tårnby Politi til Rapidus.

Fra januar i år til midten af september har man standset 394 fartsyndere. I 2005 tog man i alt 234 personer. Ifølge Ole Skov Jensen er det lige så ofte danskere som svenskere, der blæser på hastighedsbegrænsningen. Han mener endvidere ikke, at man kan drage den konklusion, at det er antallet af fartsyndere der stiger; i stedet er trafikkontrollerne blevet flere og bedre.

— Grunden til at vi prioriterer tunnelen er, at grænsen er 90 km/t her. Desuden er det også farligere med ulykker i tunnelen end ude på broen. Det kan tage længere tid at få redningskøretøjerne frem, og hvis en bil begynder at brænde, kan det få alvorlige konsekvenser med farlig røg og dårlig sigtbarhed, siger Ole Skov Jensen.

På Øresundsbro Konsortiet er man klar over hastighedsoverskridelserne i tunnelen.

— Det er som om bilisterne føler sig mere trygge, når de kommer ind i tunnelen og her vil teste, hvor hurtigt de kan køre, siger informationschef Anna Holm.

Det danske politi har ansvaret for trafikken i tunnelen og den danske del af selve broen. Lige før højbroen tager den svenske ordensmagt over. Ifølge Anna Holm har det svenske politi primært haft hastighedskontroller på betalingsstationen ved Lernacken.

Trafikken på Øresundsforbindelsen er vokset støt de seneste år, og i gennemsnit kørte godt 14.000 køretøjer dagligt over broen i løbet af første halvår 2006.

Det danske politi har problemer med for høj hastighed på Øresundsforbindelsen. I 2005 tredobledes antallet af standsede fartsyndere, og hidtil […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.