torsdag 26 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Malmöselskabet Mindroute går sammen med webbureau i Göteborg

IT-selskabet Mindroute i Malmö fusionerer med Göteborgfirmaet Way2IT. Mindroute øger dermed fokus på design af internetsider – en aktivitet som blev startet op i fjor. Way2IT køber en minoritetsandel af datterselskabet Mindroute Consulting, som skifter navn til Mindroute/Way2IT.

Webkommunikationsbureauet Way2IT har tre ansatte og omsatte for omkring to millioner SEK i 2005. Virksomhedens adm. dir. Fredrik Ahlström bliver øverste chef hos Mindroute/Way2IT.

— I alt er der fire personer i det nye selskab, men inden sommer har vi yderligere en på vej ind, siger Rickard Hansson, adm. dir. i moderselskabet Mindroute Software.

Blandt Way2IT’s godt fyrre aktive kunder er Procordia Food, Precise Biometrics, CellaVision og Hammarplastgruppen. Mindroute, der har udviklet henholdsvis webpublicerings- og billedhåndteringsprogrammet Lemoon og Damoon, har over 250 kunder. Ifølge Rickard Hansson har man i dag kun ganske få fælles kunder, hvilket giver store muligheder.

— Publiceringsværktøjer er ikke bedre end det endelige resultat. Kombinationen af informationsdesign og formgivning er perfekt. Vores omsætning vil stige. Vi sidder på 270 kunder, som vi kan tilbyde mere, det er en guldgrube. I Way2IT’s kundedatabase er der umiddelbart 30 nye emner til os.

Mindroute blev startet i 2002 og omsatte for godt seks millioner svenske kroner i 2005. Efter fusionen håber Rickard Hansson på en årlig omsætning omkring ti millioner. I dag arbejder i alt elleve personer i Mindroutekoncernen. Rickard Hansson, der er den største ejer, skal arbejde videre som adm. dir. for moderselskabet Mindroute Software.

IT-selskabet Mindroute i Malmö fusionerer med Göteborgfirmaet Way2IT. Mindroute øger dermed fokus på design af internetsider – en aktivitet som […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Nya spelutvecklare i hamn

    Nu är det klart vilka spelutvecklingsföretag som kommer att delta i Haven, startprogrammet som körs av Game Habitat och Minc.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.