fredag 22 november 2024

inloggad som

Jolife dubblar omsättningen — och får grönt ljus i Japan

|  
|  

Medicinteknikbolaget Jolife i Lund tredubblade försäljningen till slutkund 2009 jämfört med 2008. Bakom en stor del av ökningen står bolagets nya generation hjärtmassagemaskin, driven av batterikraft. I dagarna blev maskinen godkänd för försäljning i Japan.

Sedan i höstas säljs den batteridrivna versionen av Jolifes hjärtmassagemaskin Lucas på bolagets huvudmarknader USA, Kanada och Europa. Japan, där den gasdrivna versionen av Lucas varit godkänd drygt ett år, står i dag för cirka 20 procent av försäljningen. Med godkännandet av Lucas II på plats räknar VD Erik von Schenck med att den andelen kan öka, åtminstone på kort sikt.

— I Japan har man haft mekanisk hjärt- och lungräddning länge, så på det sättet är det en etablerad produkt, säger han.

2009 sålde Jolife maskiner för 31 miljoner kronor, mot 11,4 miljoner 2008. Bolaget får också intäkter från leveransavtal med bland andra amerikanska distributören Physio Control. Totalt omsatte bolaget 50 miljoner kronor förra året, mot 28 miljoner 2008. Resultatet slutade dock på 15 miljoner i förlust, till stor del på grund av en kostsam tvåårig studie på 2.500 patienter som ska övertyga tveksamma inköpare om maskinens tillförlitlighet i ambulans- och akutsjukvården. Där handlar det dock om den äldre, gasdrivna versionen av Lucas.

Jolife sysselsätter 22 personer. Erik von Schenck räknar med break-even om två till tre år.

Erik Olausson

Medicinteknikbolaget Jolife i Lund tredubblade försäljningen till slutkund 2009 jämfört med 2008. Bakom en stor del av ökningen står bolagets […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • …och trög försäljning för en annan hjärnkylare

    Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.

  • USA-flytt lyfter Immunovia

    Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.