Medicinteknikbolaget Jolife i Lund tredubblade försäljningen till slutkund 2009 jämfört med 2008. Bakom en stor del av ökningen står bolagets nya generation hjärtmassagemaskin, driven av batterikraft. I dagarna blev maskinen godkänd för försäljning i Japan.
Sedan i höstas säljs den batteridrivna versionen av Jolifes hjärtmassagemaskin Lucas på bolagets huvudmarknader USA, Kanada och Europa. Japan, där den gasdrivna versionen av Lucas varit godkänd drygt ett år, står i dag för cirka 20 procent av försäljningen. Med godkännandet av Lucas II på plats räknar VD Erik von Schenck med att den andelen kan öka, åtminstone på kort sikt.
— I Japan har man haft mekanisk hjärt- och lungräddning länge, så på det sättet är det en etablerad produkt, säger han.
2009 sålde Jolife maskiner för 31 miljoner kronor, mot 11,4 miljoner 2008. Bolaget får också intäkter från leveransavtal med bland andra amerikanska distributören Physio Control. Totalt omsatte bolaget 50 miljoner kronor förra året, mot 28 miljoner 2008. Resultatet slutade dock på 15 miljoner i förlust, till stor del på grund av en kostsam tvåårig studie på 2.500 patienter som ska övertyga tveksamma inköpare om maskinens tillförlitlighet i ambulans- och akutsjukvården. Där handlar det dock om den äldre, gasdrivna versionen av Lucas.
Jolife sysselsätter 22 personer. Erik von Schenck räknar med break-even om två till tre år.
Erik Olausson