Nikotintuggummin, medicinsk cannabis och vitt snus. Malmöbolaget Enorama Pharma har sicksackat sig fram med sina produktprioriteringar. Men nu ska det vita snuset lanseras i USA.
Enorama kan vara på väg mot att generera lite större intäkter efter 10 år av utvecklingsarbete. I de senaste av en lång rad kapitalanskaffningar och lån har bolaget fått in runt 40 miljoner kronor för att komma igång med försäljningen.
– Vi startade vår egentliga försäljning först i april i år när vi började sälja vårt tobaksfria vita snus NIC-S i USA. Det är en mycket viktig milstolpe för oss. Tidigare har vi sålt lite snus online, men nu är vårt snus ute i detaljhandeln där de stora volymerna säljs. Vitt snus är mycket populärt i USA, säger bolagets vd Annette Agerskov.
I höstas ingick Enorama ett exklusivt distributionsavtal via sitt amerikanska dotterbolag avseende det vita snuset för den amerikanska marknaden. Det är med Premier Manufacturing, dotterbolag till U.S. Tobacco Cooperative.
Enorama har ytterligare en oral nikotinprodukt på gång. Den som bolaget ursprungligen startades kring.
– Det är ett medicinskt nikotintuggummi. Var och när vi ska lansera tuggummit kan jag inte säga något om. Vi fokuserar nu på att kommersialisera produkterna och få igång försäljningen.
Det har varit stormigt på Enorama de senaste åren. Annette Agerskov var tidigare vice vd och utvecklingschef men lämnade bolaget 2022. När en av bolagets grundare, Mats Rönngard, petades av styrelsen i juni förra året, återkom Annette Agerskov och blev vd.
– Det tillsattes en ny styrelse som beslutade att byta vd. Men i mars i år, när det återigen blev en ny styrelse, kom Mats Rönngard tillbaka till bolaget som ledamot, säger hon.
Bolagets styrelseordförande fram till mars, Bengt Jönsson, har återigen blivit ordförande. Resten av ledamöterna är nya.
Enorama Pharma är noterat på First North och aktien hade en hype under 2017 och 2018, med en kurs på som mest 165 kronor då bolaget aviserade en satsning på medicinsk cannabis. Den satsningen är enligt den senaste årsredovisningen inte längre prioriterad. Aktien står nu i 2,60 kronor.
Med en person i USA och sex i Malmö har bolaget en liten organisation. Produktutveckling sker i ett eget laboratorium på Malmö universitet.
– Vi jobbar framför allt gentemot andra bolag, så kortsiktigt ser jag inte att vi ska anställa så många fler trots lanseringen av det vita snuset.
Bolagets största ägare är Madhat med e-handelsprofilen Martin Benckert, känd som tidigare vd och storägare i Inkclub. Madhat har egen online-försäljning av snusprodukter och äger 23 procent av aktierna i Enorama. Den indiska företagsgruppen DS Group är andra största ägaren med 17 procent, följt av grundaren och tidigare vd:n Mats Rönngard, som genom bolaget Swede Unipharma äger 16 procent av aktierna.
Elisabet Ottosson