Helsingborgsbolaget Niconovum har gått från köksbordsföretag till en försäljning på strax över 100 miljoner. Hittills har man tagit hjälp med utvecklingskompetens men går nu in i egen utvecklingsfas. Samtidigt satsar de på produkterna de var först med på marknaden:
– Vi har konkurrenter med stora finansiella muskler och är därför extra stolta över att ha varit först med flera innovationer. Bland annat portionspåsen som vi nu utvecklar ytterligare. Den påminner om en snuspåse och innehåller nikotinpulver, säger vd Nils Siegbahn.
I sortimentet, under varumärket Zonnic, finns även munspray och nikotinsugtablett.
– Vi hade tidigare även nikotintuggummi, men har lagt dem på is och vill positionera oss med portionspåsen och munsprayen.
Niconovum grundades av Karl Olov Fagerström 2000 och köptes upp av amerikanska tobaksjätten Reynolds 2009. Företagets fokus ska framöver vara att utveckla innovativa läkemedel för rökavvänjning.
Pernilla Gudmundsson