tisdag 4 februari 2025

inloggad som

Sony skriver ner mobilförsäljningen

Sony fortsätter att tappa pengar på mobiltillverkningen. I kvartalsrapporten som presenterades i dag rapporterar elektronikjätten en minskad försäljning inom mobilsegmentet med 16 procent jämfört med samma kvartal 2014. Och i prognosen för helåret räknar nu Sony med 60 miljarder yen i förlust, drygt 4 miljarder svenska kronor.

Det är nära dubbelt så stor förlust som i tidigare prognos men ändå bättre än det senaste avslutade räkenskapsåret, då mobilverksameheten kostade Sony 218 miljarder yen.

Utförslöpan beror på en rejäl minskning i försäljningen av antalet avancerade mobiler då koncernen lagt om strategin från att försöka sälja så många mobiler som möjligt till att istället få upp lönsamheten, skriver ledningen.

I Lund håller bolaget som bäst på med ett smärtsamt sparprogram där nära 1.000 anställda och konsulter får lämna verksamheten. När neddragningarna är fullt genomförda kommer cirka 1.200 personer arbeta kvar för Sony i Lund. /Erik Olausson

Sony fortsätter att tappa pengar på mobiltillverkningen. I kvartalsrapporten som presenterades i dag rapporterar elektronikjätten en minskad försäljning inom mobilsegmentet […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.

  • God fortsättning!

    Hej alla Rapidusfans. Efter en välbehövlig julvila är vi igång igen med bevakning av Sveriges mest underbevakade näringsliv, sett i […]

  • Med sikte på ett nytt och bättre år

    Gott nytt år, alla kära läsare. Nu stänger vi 2024 som rent ut sagt blev ett skitår. Vi ser fram emot ett bättre 2025 där lägre räntor ger fler investeringar som sätter snurr på hjulen för oss alla.

  • Nyhetskrönika

    Det saknades inte dramatik i skånskt näringsliv under 2024. Mellby Gårds tvärvändning i försäljningen av Academedia till Roger Akelius tog nog priset. Här följer några av Rapidus höjdpunkter under det gångna året.

  • Den största utmaningen för startups

    Under tre säsonger med Rapidus podcast Lejonkulan har programledare Jan Dahlqvist intervjuat 45 startup-entreprenörer. Här är hans spaning av startup-bolagens största utmaning och misstag.

  • Sverige är inte innovationens land

    Via Lejonkulan har jag haft förmånen att intervjua 45 entreprenörer om deras största utmaningar och risker inför framtiden. En sak står klart – Sverige riskerar att halka efter i den globala kapplöpningen om startups och talanger.

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.

  • Se upp för vanliga fällan i startups

    Det vimlar av fallgropar för en startup. Även den som hittar kunder och får i gång försäljningen kan falla på målsnöret, till exempel på grund av en illa skött ”cap table”. Men vad är det? Riskkapitalisten Jan Dahlqvist, delar med sig av sina erfarenheter efter 25 år i branschen.

  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.