Staffanstorpsbaserade Godsinlösen genomför det tredje besparingsprogrammet på drygt ett år. Personalstyrkan ska nu minskas med 17 medarbetare. Åtgärderna ser ut att ha effekt. Det framgår av företagets färska kvartalsrapport.
Exakt hur personalnedskärningarna fördelas mellan koncernens tre enheter, Staffanstorp, Oslo och Stockholm, är inte klart då fackliga förhandlingar återstår. Men klart är att huvudkontoret i Staffanstorp kommer att påverkas.
Totalt har Godsinlösen Nordic, GIAB, nu sedan början av 2023 lanserat sparpaket som ska minska rörelsekostnaderna med totalt 35 till 37 miljoner, enligt vd Christer Persson. Det senaste paketet som aviserades i veckan ska spara 12 Mkr årligen.
Det märks i bolagets rapport från första kvartalet, som kom på torsdagsmorgonen. Intäkterna ökade med 5 procent till 33,5 Mkr, jämfört med samma kvartal i fjol, och förlusten minskade. På EBIT-nivå uppgick resultatet till -5,7 Mkr med en rörelsemarginal på -17,6 procent, vilket kan jämföras med -8,3 Mkr och -27,2 procent under Q1 2023. Det negativa kassaflödet för perioden halverades, från -9,3 Mkr till -4,3 Mkr.
Den primära anledningen till de nya besparingarna är dålig lönsamhet inom det några år gamla affärsområdet Re-commerce. Det går ut på att ta emot varor som returneras till e-handelsbolag och som i många fall kasseras trots att de i vissa fall är oanvända. Varorna säljs i den egna butiken Returhuset eller till exempel på Blocket och Tradera.
– GIAB var pionjärer inom att hantera returer, men satsningen blev lite för yvig. Vi har förlorat mer än 30 miljoner kronor per år i det här affärsområdet under två och ett halvt år.
Verksamheten har omfattat allt från plastblommor och spa-bad till vinterdäck, möbler och kläder. Det blev för komplext och hanteringskostnaderna för vissa typer av varor var för höga, säger Christer Persson.
– Det är en svår affär men inte alls omöjlig att rätta till. Vi måste göra lite annorlunda och det gäller allting från vilka kategorier ska vi specialisera oss på, till prissättnings- och vinstdelningsmodeller, fortsätter han.
GIAB grundades med idén att ta emot och rekonditionera mobiltelefoner som ersatts i försäkringsärenden och se till att de kom ut på marknaden igen. Affärsområdet skadehantering åt försäkringsbranschen är idag inte begränsad till enbart mobiler eller teknikprylar.
– Det är ett ben som är väldigt lönsamt och som omsätter 100 miljoner kronor.
Den exakta fördelningen mellan de olika affärsområdena vill Christer Persson annars inte delge.
– Men jag kan säga att försäkringsbenet är det absolut dominerande här och nu. Medan Consulting är en mindre men växande del, säger han.
Consulting är det tredje affärsområdet som enkelt uttryckt går ut på hållbarhetsrapportering och rådgivning. Detta menar Christer Persson egentligen är det stora värdet för kunderna, snarare än den ekonomiska återbäringen av själva varan.
– Det är hållbarhetsrapporterna som vi egentligen är superstjärnor på. Det stora i försäkringsbenet är ju hållbarhetsrapporteringen. En stor kund som Folksam bygger mycket av sin hållbarhetsrapportering via oss.
Christer Persson tog över som vd efter grundaren Christian Jansson i september förra året. Han var då styrelseordförande i bolaget. Tidigare var han koncernchef för golvtillverkaren Kährs och dessförinnan affärsområdeschef och affärsutvecklingschef i sängföretaget Hilding Anders.
Christian Jansson sitter fortsatt i GIAB:s styrelse men har ingen operativ roll i bolaget.
Ola Nilsson