Sportscom heter den nya streamingtjänsten som lanseras i veckan. Här blir det live-referat av sport i radioformat. Bolaget som kommer från Helsingborgs-inkubatorn Hetch har nyss landat en rad tunga investerare.
På fredag får Radiosporten konkurrens då Sportscom gör sin första livesändning med Jesper Hussfelt som refererar matchen mellan Burnley och Manchester City. Helsingborgsbolaget ska via sin app sända alla matcher från Premier League och SHL i år. Nästa år adderas fotbolls-Allsvenskan.
– Det blir mer än 1.000 matcher de kommande åren, så vi har behövt värva många duktiga kommentatorer, säger Sportscoms medgrundare Ola Heffler och fortsätter:
– De får gärna arbeta för våra branschkollegor, vi bryr oss bara om deras talang för att kommentera med bara ljud. Vi vill jobba med de främsta, hittills har vi kontrakterat 14 av dem.
Kommentator-veteraner som Robert Perlskog, Pelle Bäckman och Daniel Kristiansson har också anslutit sig till tjänsten. Prenumerationen inkluderar alla matcher och kostar 69 kronor i månaden, eller 499 kronor för ett år.
Hur många prenumerationer behöver ni sälja för att gå runt?
– Alla siffror stannar internt än så länge. Men jag kan säga att vi har en rimlig kalkyl för hur snabb vår tillväxt blir, som bygger på den prisbild som vi har presenterat, säger Ola Heffler.
Han vill inte heller avslöja hur mycket kapital som tillförs Sportscom när Helsingborgsbolaget nu får in nya delägare i form av Storytel-grundaren Jonas Tellander, Matsmart-grundaren Karl Andersson och finansprofilen Ann Grevelius.
Sportscoms grundartrio är alltjämt huvudägare i bolaget. Utöver entreprenören och TV4-veteranen Ola Heffler utgörs den av produktchefen Peder Rotkirch och Katarina Koritz, som har erfarenhet från Fotbollskanalen, Sportbladet och Viasat Sport,
– De stora områdena som kapitalet ska användas till är i synnerhet driften, marknadsföring och att vidareutveckla tjänsten, säger Ola Heffler.
Emiliano Strauss