Rugvista
Nätförsäljaren av mattor, Rugvista, minskade försäljningen med 8 procent under årets första kvartal, dock med förbättrat rörelseresultat vilket gav ökad lönsamhet. Rörelseresultatet blev 25,7 miljoner kronor.
”Jag är glad att vi fortsätter leverera god lönsamhet trots en utmanande marknad. Tack vare vårt fokus på kostnadseffektivitet når vi en rörelsemarginal på 14 procent”, skriver vd Mikael Lindskog i rapporten. Han pekar på att utsikterna för resten av 2023 är osäkra.
Veg of Lund
Livsmedelstillverkaren Veg of Lund, med varumärket Dug, ökade försäljningen med 400 procent under årets första kvartal, dock från låga nivåer. Omsättningen blev 1,8 miljoner kronor medan rörelseresultatet (EBIT) blev -8,3 miljoner, en halvering av förlusten jämfört med samma kvartal i fjol.
Vd Fredrik Carling skriver i rapporten att bolagets uppdaterade strategi börjar synas i resultatet – geografisk expansion av existerande produkter kombinerat med utveckling av nya produkter och patent.