Hövding avslutade i mars en nyemission på 25 miljoner kronor. Nu satsar bolaget med de innovativa cykelhjälmarna på en fortsatt expansion. Men att Tyskland, Storbritannien och Danmark stängt ner sätter käppar i hjulen.
Samtliga länder pekas nämligen ut som nyckelmarknader för bolaget, som nu styr om mot en mer online-orienterad försäljning.
– En marknad som generellt går väldigt bra för oss är Tyskland. Vi vill satsa ytterligare på den och slå igenom bortom storstäderna, säger Hövdings vd Fredrik Carling till Rapidus.
För bolaget slutade det fjärde kvartalet 2019 med en ökad försäljning på 50 procent jämfört med samma kvartal föregående år, samtidigt ökade omsättningen med 58 procent för samma period.
Påverkan av coronakrisen i deras eget leveransled uppges vara av mindre karaktär, men Hövding förbereder ändå att använda statliga subventioner, som korttidspermittering av anställda på 20 procent, för att den planerade expansionen ska säkras.
– Vi har de senaste åren genomfört tunga investeringar på utvecklingar och under 2020 är planen att skörda av de investeringarna, säger han.
Nyemissionen avslutades i mars och tecknades till drygt 173 procent.
Mette Carlbom