Det blir en sänkning av de hårt kritiserade priserna på Öresundsbron. Det bekräftar en högt uppsatt källa inom Öresundsbrokonsortiet för Rapidus efter uppgifter om prisförändringar i den danska tidningen Politiken i morse.
Nyheten kommer att offentliggöras vid en presskonferens med konsortiets VD Sven Landelius i morgon förmiddag.
Öresundsbrokonsortiet gör alltså helt om i prisfrågan. Så sent som i början av augusti deklarerade marknadschef Thomas Kristoffersson bestämt att det inte var aktuellt med ytterligare rabatter för brobizz-användare.
Men enligt Rapidus källa sänks nu priset för personbilar med brobizz från 255 svenska kronor till 140 kronor för en enkelresa. Det är samma pris som brobizz-kunder i dag betalar från och med femte överfarten.
I och med sänkningen hoppas konsortiet uppnå en nödvändig psykologisk effekt som ska få fart på trafiken över bron. Man har tidigare inte lyckats få genomslag för informationen om successivt sjunkande genomsnittspriser vid användning av brobizz utan debatten har fokuserat på det höga priset vid första överfarten. Det hoppas man nu kunna ändra på genom en reklamkampanj under hösten kring de nya priserna. I dagsläget passerar drygt 6.000 fordon över bron varje dygn jämfört med konsortiets eget mål om 11.800 passager per dygn i genomsnitt över ett års tid.
Prissänkningen kommer samtidigt med ett byte av marknadschef på Öresundsbrokonsortiet. Marie Romare tar vid månadsskiftet över efter Thomas Kristoffersson som lämnar konsortiet.