torsdag 6 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Rapidus fyller 20 år!

|  
|  

I dag får Rapidus gå på Systembolaget (utan falskt leg) för första gången. Den 24 januari 2000 skickades det allra första nyhetsbrevet och sedan dess har födelsedagen firats just det datumet. Dagen till ära tog vi ett snack med Rapidus grundare, ägare och vd Jan Wifstrand – vem annars?

Vad var det som gjorde att Rapidus startades?

– Bevakningen av onoterade men snabbt växande bolag existerade inte. Samtidigt var det Lunds styrka och vi såg tecken på att det skulle bli Malmös också. Alltså var det dags att sätta i gång!

Första gången jag hörde dig prata om Rapidus var när du kom till DN. Då beskrev du att Rapidus skriver om bolagen som ingen skriver om. Har de bolagen blivit fler genom åren?

– Nej, initiativet ledde till ett långsamt uppvaknande för andra medier. Lilla Rapidus disruptiva roll har fått andra aktörer att förstå att det inte bara är börsen som gäller.

Nu har jag hört dig säga flera gånger på scenen att du är en dålig entreprenör. Vad menar du med det?

– Vi har visat att den här idén håller affärsmässigt. Vi har varit inviterade att starta på andra ställen, men jag har inte vågat. Jag är rädd om min plånbok. Så resonerar inte en djärv, tuff entreprenör, så resonerar en fegis.

Betyder det att Rapidus aldrig kommer att växa?

– Nej, det gör det inte. Det kommer hela tiden in nya medarbetare och intressenter som kommer att vrida om huvudet på mig och ta makten över verksamheten.

Vilka syftar du på?

– Ingen alls. Jag talar i gåtor?

Nu har Rapidus precis startat i Helsingborg, som den första geografiska utökningen på de här 20 åren. Vad har du för förväntningar på det?

–Mycket stora! Kan vi visa för Helsingborg och övriga Öresundsregionen att här finns ett mycket starkare entreprenörsskap än vad som framgått tidigare så får det stor betydelse för bilden av Helsingborg. Identiteten i dag är som en bra stad att bo i, men inte som en entreprenörsstad. Helsingborgs Handelsförening har pushat oss och hejat på oss för att komma dit, det har varit ovärderligt.

Så det finns en framtid för nischmedier trots den övergripande mediakrisen?

– Ja, det gör det. Nyckelordet är ”nisch”. Man måste vara bra på något, man måste vara ledande på något. Man kan inte tro att det går att sälja nyheter som om det vore returpapper.

Hur ska du själv fira Rapidus 20-årsdag i dag?

– Jag ska se på handboll.

Förstås. Alla vi andra firar att Rapidus fyllt 20 nästa onsdag, den 29 januari, på Lokal 17 i Malmö. Väntelistan är lång och lokalen blir smockfull, men vill du försöka få plats så kontakta Yessica Andersson, yessica.andersson@rapidus.se.

Niclas Lindstrand

I dag får Rapidus gå på Systembolaget (utan falskt leg) för första gången. Den 24 januari 2000 skickades det allra […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • ”Man måste alltid ha ett walk away-pris”

    Ett hundratal speciellt inbjudna fyllde lokalen när Rapidus höll en förmiddag på temat M&A på onsdagen. Tre skånska profiler gav sin syn på olika aspekter av företagsförvärv och samgåenden.

  • Jagar tjuvfiske med hjälp av kronprinsessan

    Fyra matematiker vill stoppa tjuvfiske med AI. Nu väntar Kravi Analytics på att skriva kontrakt med den kenyanska regeringen – och har kunglig draghjälp i andra förhandlingar.

  • Camurus sänker prognos

    Läkemedelsbolaget Camurus i Lund, som utvecklat ett preparat mot opioidberoende, sänker sin prognos för helåret. Aktien tog stryk. Inte heller Cellavision gjorde aktiemarknaden glad på torsdagen.


  • ”Man måste alltid ha ett walk away-pris”

    Ett hundratal speciellt inbjudna fyllde lokalen när Rapidus höll en förmiddag på temat M&A på onsdagen. Tre skånska profiler gav sin syn på olika aspekter av företagsförvärv och samgåenden.

  • Dags för årets 34:or

    Äntligen! Nu är årets lista klar med 34 företagare som är max 34 år – som ska få en eloge för flit, smarthet och framgång.

  • Stor igenkänning i skånska utmaningar

    Infrastruktur, elpriser och arbetsmarknad. Efter att Johan Eklund berättat för Rapidus publik vilka frågor han prioriterar att driva mot den beslutsfattande politiken var samtalen bland deltagarna i full gång. 

  • Lund – staden där emissioner blev en industri

    Kommer vi i framtiden att tala om Lund som staden där nobelprisvinnande innovationer fick vingar – eller där emissionerna blev en egen industri? Det frågar sig Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.

  • Investeringar över bron – tänk på det här

    Den som letar riskkapital på andra sidan Öresund gör klokt i att förstå skillnaderna mellan Stockholm och Köpenhamn. Rapidus delägare Jan Dahlqvist delar ett par erfarenheter efter 25 år i riskkapitalbranschen på båda sidor.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Miljardbonusen som ingen vill ha

    Facebook-bolaget Meta påstås ha erbjudit upp till 100 miljoner dollar i bonus till Open AI-anställda som kan tänka sig att hoppa över till Zuckerberg. Ändå har inte en enda tackat ja. Jan Dahlqvist frågar sig varför.

  • Glad midsommar!

    Kära Rapidusläsare, ett nytt ”läsår” har gått och vi på redaktionen trappar ned tempot i några veckor. Vi tittar tillbaka på ett intensivt år med många nyheter och event.

  • Bästa affärerna görs nu

    I näringslivets värld är M&A – företagsförvärv och sammanslagningar – den ultimata tillväxtmaskinen. Men just nu är marknaden frusen av geopolitiska spänningar, tullar och osäkerhet. Just därför är det nu som de bästa affärerna görs, skriver Jan Dahlqvist.