tisdag 1 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Fler förvärv väntar från Matilda Foodtech

|  ,
|  

Efter flera års tillväxt ska nu Matilda Foodtech etablera sina tjänster för digital måltidsplanering i fler europeiska länder. Det Malmöbaserade företaget överstiger i år 100 miljoner kronor i omsättning och söker nu efter fler bolag att köpa. 

– Vi ska satsa på att få ut våra lösningar till fler användare i våra befintliga marknader. Samtidigt satsar vi hårt på innovation och utvecklar alltid nya lösningar, för att kunna fortsätta att öka kvaliteten och valbarheten i måltiderna hos fler verksamheter. Inom kort ska vi också etablera oss i DACH-regionen (Tyskland, Österrike och Schweiz), säger Matilda Foodtechs vd Erik Bergseth.

Matildas molnbaserade tjänster riktar sig främst till verksamheter inom offentlig sektor, som skolor, äldreomsorg eller vård. Via företagets applikation kan kunderna planera inköp och komponera menyer med hänsyn dels till pris, dels till näringsinnehåll och miljöpåverkan. Appen har även stöd för livsmedelsupphandlingar och i somras lanserade bolaget en tjänst som ska underlätta för kommuner att söka EU-bidrag till skolornas mjölkinköp. 

– Det finns fortfarande många delar av måltidsprocessen kvar att digitalisera. Vi har till exempel tagit fram en app där hemtjänstpersonal kan ta emot matbeställningar från sina brukare och hantera allt via appen. Men 99 procent av alla som arbetar inom äldreomsorgen använder nog fortfarande papper och penna, säger Erik Bergseth.

Matilda Foodtech grundades 2003 som ett dotterbolag till IT-konsultbolaget Avensia under namnet Mashie och 2015 förvärvades Mashie av investeringsbolaget Monterro. Sedan dess har Malmöbolaget bytt namn och gått från en omsättning på 18 miljoner kronor 2015, till ”en bit över 100 miljoner” i år, enligt Erik Bergseth.

Under samma period har Matilda Foodtech gått från att sysselsätta knappt 15 personer till dagens 80 medarbetare. Monterro är alltjämt huvudägare i bolaget, som tidigare i år även fick in investeringsbolaget Stena Sessan i delägarlistan.

– Vi är väldigt nöjda med att ha långsiktiga ägare med fokus på hållbarhet, som ju är ett viktigt syfte med våra tjänster. De ökande livsmedelspriserna har samtidigt gjort det mer angeläget för marknaden att kunna planera sina inköp och våra kunders behov av digitala lösningar har också ökat under pandemin, säger Erik Bergseth.

Bolaget är i dag etablerat i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island. Expansionen har i hög utsträckning skett via förvärv, förra året slukade Matilda till exempel danska Kraftvaerk Foodtech. Framöver är planen att fortsätta i samma spår i nya länder.

Emiliano Strauss

Efter flera års tillväxt ska nu Matilda Foodtech etablera sina tjänster för digital måltidsplanering i fler europeiska länder. Det Malmöbaserade […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Dug siktar på 100 Mkr

    Hittills i år har potatisdrycksföretaget Dug presenterat en rad nya kunder, mångdubblat omsättningen och sett aktien rusa på First North. Vd Helene Nielsen siktar på nya kapitalstarka investerare och jämför med Oatly.

  • Opticept tar lån efter sur emission

    Opticept fyller på nytt på kassan för att kunna växa. Med en kommersiell expansion siktar bolaget på ett positivt kassaflöde. Men nu är det lån och inte riskkapital som gäller.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Han lämnar vd-stolen efter bara ett år

    I början av förra året lämnade Henrik Hjalmarsson vd-posten på fönsterbolaget Inwido i Malmö för samma roll på Optigroup i Mölndal. Nu lämnar han även det uppdraget, för att återvända till ett skånskt bolag.