Malmöföretaget Herosight, som utvecklar mjukvara för augmented reality, AR eller så kallad “förstärkt verklighet”, har slutit avtal med spritföretaget The Absolut Company / Pernod-Ricard.
– Vi gör en applikation för att ytterligare höja riskmedvetandet gällande trucktrafik inom produktion. De vill med vår hjälp höja riskmedvetenheten ytterligare i miljöer där truckar rör sig. För oss betyder det mycket när stora industrier vill innovera sig med hjälp av vår AR-teknik, säger HeroSights grundare Daniel Kindstrand.
Mjukvaran som bolaget utvecklar laddas in i AR-glasögon och ger bäraren en virtuell upplevelse. Det kan handla om fiktiva skador som appliceras på människor eller övningsdockor, kombinerat med ljudeffekter för att skapa realistiska skadesituationer.
Herosight är kundfinansierade sedan december 2020 och har sedan tidigare kunder som maskintillverkaren OctoFrost och Ecophon som utvecklar produkter relaterade till ljudmiljöer. Närmast under våren hoppas man kunna utöka kundbasen ännu mer och framförallt knyta till sig privata storbolag för att sedan gå mot statliga aktörer inom inom räddnings- och insatspersonal.
– Vår mjukvara är under ständig utveckling och mycket fokus ligger på optimering och produktutveckling. Vi kommer nu även återuppta samarbete med sjukvård, räddningstjänst och insatspersonal vilket legat nere under pandemin, säger Daniel Kindstrand.
Man planerar också för att ta in externt kapital i en första investeringsrunda och företaget är i dialog med strategiska investerare.
– Men vi har inte bråttom utan hoppas på att ta in pengar någon gång under året, säger Daniel Kindstrand.
Julia Eriksson