söndag 24 november 2024

inloggad som

Gullers stormar fram i Skåne efter Graylings genomklappning

Efter en rejäl svacka och flera neddragningar 2014 ser Skånes PR-byråer något ljusare på framtiden, visar Rapidus rundringning. Nykomlingen Gullers Grupp har redan tagit ordentlig plats i regionen.

Efter uppköpet av Lundabyrån Trivector information, med fyra medarbetare, har Gullers sugit upp två personer från Graylings nedlagda Malmökontor, rekryterat en person som arbetat med marknad på Region Skåne samt en junior PR-konsult som börjar under september.

annika_sjoberg− Vi är en stor byrå med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall och kan dela uppdrag mellan oss, men vi har tagit en del nya Skåneuppdrag. Vi har ramavtal med Region Skåne, Helsingborg Stad och Malmö, ett område där vi ser att uppdragen kommer att öka. Vi har tänkt och tittat på Skåne i tio år och nu när det finns en efterfrågan på den här typen av tjänster och en mogen marknad etablerar vi oss, säger Annika Sjöberg, vd för Gullers Grupp Syd, som sedan maj har kontor på Media Evolution City.

Generellt anser hon att både den regionala och globala PR-marknaden är välmående och att efterfrågan ökar, både inom privat och offentlig sektor.

– Allt fler inser att de måste jobba systematiskt med kommunikation, för det är så högljutt i kommunikationsvärlden. Vi ser att fler kommuner börjar jobba planerat med sin kommunikation, samtidigt som medborgarnas krav på information ökar. Det innebär jobb för oss och andra. Att vi kommer till Skåne ser jag som ett tecken på att marknaden expanderar, säger Annika Sjöberg till Rapidus.

Malmöbyrån Aspekta, med cirka 15 medarbetare, instämmer i lägesanalysen. 2014 dippade omsättningen ner till 20 miljoner kronor, men under våren 2015 växte byrån igen, uppger vd Thomas Pålsson.

− Det har varit en bra tillströmning av uppdragsgivare under våren och det finns hopp om en bra höst. Vi har ett antal processer igång och har nyligen vunnit flera intressanta uppdrag. Jag upplever det som en bra start på hösten, säger han till Rapidus.

För Aspekta växer området finansiell kommunikation snabbast.

− Vi har tagit flera nya kunder där och vi ser en stark trend med rekordmånga noteringar av skånska bolag. Det är en marknad där vi vill vara närvarande och vi för ett antal dialoger för framtiden, säger Thomas Pålsson.

På den mindre byrån Wirtén har content marketing, eller innehållskommunikation, blivit ett allt viktigare fält på senare tid. Som Rapidus berättat tidigare har Wirtén släppt PR-fokuset och ställt om till att vara en contentbyrå.

lars_wirten– Kunderna börjar inse att de måste ha relevant innehåll, det går inte bara att trumpeta ut budskap. Det är kunden som har makten över information och själv väljer sina källor, säger grundaren Lars Wirtén.

Byrån har dragit ned verksamheten till tre fast anställda, kompletterat med konsulter. Omsättningen ser i år ut att landa på cirka 4 miljoner kronor, mot 5,8 miljoner 2014.

− Det har varit tuffa tider och liten köpvilja, samtidigt som konkurrensen ökat, men det känns som om det håller på att lossna och det finns helt klart ett annat sug efter att lägga budget på att ta in extern hjälp, säger Lars Wirtén.

Carl Magnus Cronholm, chef för svensk-danska Mannovs verksamhet i Malmö, menar att traditionella reklamköpare skiftar över till marknads-PR. Att synas på bloggar och Youtube är i många fall viktigare än den traditionella tv-reklamen eller tidningsannonsen, inte minst för produkter med nischade målgrupper, menar han.

− Mannov och Few höll exempelvis i lanseringen av Bravo Boost, en juice med koffein i. Då lierade vi oss med Youtube-profiler och såg till att synas i spelvärlden, säger Carl Magnus Cronholm.

Mannov ägs till hälften av kommunikationsbyrån Few. Den svenska grenen har i dag åtta anställda.

Jennie Lorentsson
Erik Olausson

Efter en rejäl svacka och flera neddragningar 2014 ser Skånes PR-byråer något ljusare på framtiden, visar Rapidus rundringning. Nykomlingen Gullers […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad