Mjukvaruföretaget Touchize hoppas på att ta ett stort kliv på den amerikanska marknaden när deras skräddarsydda applikation för e-handelsplattform Shift4Shop lanseras i höst. Samtidigt söker Malmöbolaget mer kapital för att marknadsföra applikationen Drag2Cart som optimerar e-handel på mobilen.
– Vi är i full gång med vår lansering och har stora förväntningar på den amerikanska marknaden. Våra applikationer är färdigutvecklade och just nu lägger vi alla våra resurser på försäljning och marknadsföring, säger Touchizes vd Jesper Deleuran.
Touchize har tagit fram en plug-in som gör det möjligt att dra produkter till en virtuell korg. Applikationen Drag2Cart, som tidigare hette Swipe2Buy, finns i dag på flera e-handelsplattformar, bland annat Shopify, Prestashop och Dandomain, som når flera miljoner webshoppar över hela världen.
Webshoparna kan välja att ladda ner Drag2Cart, och för varje nedladdning tjänar Touchize en slant. Enligt Jesper Deleuran ökar webshopparna sin försäljning, via mobil, i snitt med 30 procent med hjälp av Touchizes app.
– Själva appen ger en gamification-känsla och mer genuin användarupplevelse. Vi har sett att både köpesumman och antalet varor i korgen ökar hos de webshoppar som använder vår app, säger han.
Touchize grundades 2014 och har i dag kontor i Malmö, Stockholm, Köpenhamn och Palo Alto, Kalifornien. Förra året omsatte bolaget knappt 2,5 miljoner kronor med en förlust på 4,5 miljoner. Nu tar Touchize in ytterligare kapital för att nå ut till ännu fler webshoppar.
– Vi har en viss täckning hos våra nuvarande aktieägare men letar även efter nya investerare. Just nu har vi dialog med ett flertal potentiella investerare för att ta in mellan 500.000 och 3,5 miljoner kronor, säger Jesper Deleuran.
Sara Nkwe Assarsson