Ett stort ramavtal för kommunens kommunikation stod på spel när Malmö stad upphandlade kommunikationstjänster. Tilldelningsbeslutet kom i fredags och det är de stora Stockholmsbaserade byråerna som dominerar.
Upphandlingen var uppdelad i två delar: strategisk kommunikationsrådgivning och kreativa kommunikationstjänster.
Inom kreativa kommunikationstjänster tilldelades ramavtalen till Ehrenstråhle & Co i Stockholm, Prime Public Relations i Sverige och Off the Wall Communications, samtliga med huvudkontor i Stockholm. Inom strategisk kommunikation gick avtalen till Prime, Gullers Grupp och Aspekta. Det sistnämnda är det enda företaget med huvudkontor i Skåne och Malmö.
– Jag tror inte att det är ett uttryck för att man prioriterar Stockholmsbolag. Malmö stad har en enorm kompetens in-house inom PR, med många supersmarta medarbetare. Så jag tror att det snarare speglar ett behov av specialistkompetens som gör att de stora nationella aktörerna kommer i spel. Vi ser det som ett kvitto på att vi håller kvalitetsmässigt och står oss mot jättarna, säger Thomas Pålsson, delägare på Aspekta.
Deras erbjudande sker i samarbete med Malmöbolaget Plank Public Relations och Progress PR, vars moderbolag också har huvudkontor i Stockholm. Daniel Persson, vd på Progress PR Öresund, ser stora fördelar med en ökad närvaro i Stockholm för skånska kommuner.
– Allt lobbyarbete behöver ske på ett strategiskt, taktiskt och proffsigt sätt. Om Malmö vill ha mer statliga resurser så behöver man snacka ihop sig, prioritera och sluta allianser mellan partier, kommuner, akademi och näringsliv. Alla behöver gå i armkrok till Rosenbad. Jag tycker att de vinnande anbuden kompletterar varandra väl, men vi har en starkare förankring i Malmö via Aspekta och Plank, säger Daniel Persson.
Emiliano Strauss