onsdag 22 januari 2025

inloggad som

Avioneros flygsöktjänst ska hitta upplevelser

|  
|  

Malmöbolaget Avionero är mitt uppe i en ny kapitalanskaffningsrunda för att vidareutveckla sin flygsöktjänst så att kunderna kan få tips på resor baserat på önskade upplevelser. Det säger bolagets vd Lars Kristensson, som inte vill avslöja hur mycket pengar de behöver.

Avionero lanserade sin flygsöktjänst för ett år sedan och stod i startgroparna för att expandera när coronakrisen slog till och luften gick ur flygbranschen. Då drog bolaget fördel av sin ringa storlek, kunde ta ett steg tillbaka och började vidareutveckla sin AI-drivna söktjänst. Nu ska den laddas med nya möjligheter att söka resor efter upplevelser.

– Vi riktar oss mot ett bredare kundsegment än vanliga semesterresenärer. Flyg och hotell kommer bara att vara några av byggstenarna i tjänsten. Resenären ska kunna söka efter till exempel ”varmt väder”, ”surfa” eller någon festival och så optimerar vår sajt vad som skulle kunna passa, säger Lars Kristensson.

Hur ska ni tjäna pengar?

– Vi tjänar pengar som många andra prisjämförelsesajter. Vi hämtar data från olika leverantörer och när kunden väljer att boka kopplas den till leverantörens sajt och vi får en kickback.

Avioneros tjänst finns på cirka tio olika språk. Bolaget har åtta anställda varav merparten är mjukvaruutvecklare.

– Bokningarna har ökat de senaste tre veckorna och covid-19-vaccin är på gång. Jag tror vi kan vara ganska säkra på att resa från juli och framåt. Mitt tips är att boka innan jul, det finns fortfarande billiga biljetter för sommaren, säger Lars Kristensson.

Elisabet Ottosson

Malmöbolaget Avionero är mitt uppe i en ny kapitalanskaffningsrunda för att vidareutveckla sin flygsöktjänst så att kunderna kan få tips […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Perfekt pitch hos Rapidus

    Sex bolag stod på tisdagen i startfältet vid Rapidus pitchevent – ett krafttag för att samla både svenskt och danskt riskkapital. Tillsammans söker bolagen uppemot 50 miljoner kronor för att skala upp sin verksamhet.

  • Eventet drog storpublik

    Rapidus allra första pitchevent drog storpublik till Elite Hotel Ideon i Lund på tisdagseftermiddagen. Regionens mest spännande företag som står inför uppskalning fick chansen att presentera sig för investerare, branschfolk och nyfikna Rapidusvänner.