torsdag 21 november 2024

inloggad som

Gleerups försäljning av digitala läromedel ökar

Digitala läromedel blir en allt större del av läromedelsföretaget Gleerups verksamhet. De senaste åren har försäljningen för  Malmöbolagets digitala verksamhet ökat med mellan 30-40 procent årligen.

– De digitala läromedlen är snart en fjärdedel av vår omsättning. Vi växer på det digitala men samtidigt krymper marknaden för tryckta läromedel, säger affärsområdeschef för digitala läromedel tillika vice vd Lars Åkerström till Rapidus.

Gleerups har sedan 90-talet utvecklat digitala läromedel. Från början som komplement till övrig undervisning i form av CD-skivor. Sedan 2011, när det blev vanligt att elever har varsin dator, har bolaget utvecklat webbaserade digitala läromedel.

I portföljen finns över 200 läromedel som täcker in alla större ämnen för grundskolan och gymnasieskolan.

– Vi är marknadsledande inom digitala läromedel i Sverige, och det är en marknad med snabb tillväxt. I år fortsätter det uppåt lite brantare än förra året för försäljningen av våra digitala läromedel, säger Lars Åkerblom.

Gleerups utvecklar läromedel för årskurs ett till sista årskursen i gymnasiet. Mjukvaran är webbaserad och utvecklas i samspel med elever och lärare runt om i landet, där ett 50-tal pilotskolor kontinuerligt är inkopplade.

Totalt arbetar drygt 60 personer i bolaget, varav runt 25 arbetar med utveckling av läromedlets innehåll. Omsättningen ligger på runt 175 miljoner kronor.

Gleerups ingår i Berling Media-koncernen där även Gothia Fortbildning och Verbum ingår. Berling-koncernen omsatte 343 miljoner kronor 2016.

Emily Binks

Digitala läromedel blir en allt större del av läromedelsföretaget Gleerups verksamhet. De senaste åren har försäljningen för  Malmöbolagets digitala verksamhet […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.