fredag 19 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Gleerups försäljning av digitala läromedel ökar

Digitala läromedel blir en allt större del av läromedelsföretaget Gleerups verksamhet. De senaste åren har försäljningen för  Malmöbolagets digitala verksamhet ökat med mellan 30-40 procent årligen.

– De digitala läromedlen är snart en fjärdedel av vår omsättning. Vi växer på det digitala men samtidigt krymper marknaden för tryckta läromedel, säger affärsområdeschef för digitala läromedel tillika vice vd Lars Åkerström till Rapidus.

Gleerups har sedan 90-talet utvecklat digitala läromedel. Från början som komplement till övrig undervisning i form av CD-skivor. Sedan 2011, när det blev vanligt att elever har varsin dator, har bolaget utvecklat webbaserade digitala läromedel.

I portföljen finns över 200 läromedel som täcker in alla större ämnen för grundskolan och gymnasieskolan.

– Vi är marknadsledande inom digitala läromedel i Sverige, och det är en marknad med snabb tillväxt. I år fortsätter det uppåt lite brantare än förra året för försäljningen av våra digitala läromedel, säger Lars Åkerblom.

Gleerups utvecklar läromedel för årskurs ett till sista årskursen i gymnasiet. Mjukvaran är webbaserad och utvecklas i samspel med elever och lärare runt om i landet, där ett 50-tal pilotskolor kontinuerligt är inkopplade.

Totalt arbetar drygt 60 personer i bolaget, varav runt 25 arbetar med utveckling av läromedlets innehåll. Omsättningen ligger på runt 175 miljoner kronor.

Gleerups ingår i Berling Media-koncernen där även Gothia Fortbildning och Verbum ingår. Berling-koncernen omsatte 343 miljoner kronor 2016.

Emily Binks

Digitala läromedel blir en allt större del av läromedelsföretaget Gleerups verksamhet. De senaste åren har försäljningen för  Malmöbolagets digitala verksamhet […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • “Arbetsmarknaden är nyckeln till allt”

    Det kvittar om du pratar om Skånes behov av infrastruktur eller energi. Dess påverkan på arbetsmarknaden är det som gör frågorna intressanta för politiker. Det sa Johan Eklund, ny vd för Sydsvenska Handelskammaren på Rapidus och Danske Banks nätverksträff.

  • Stor igenkänning i skånska utmaningar

    Infrastruktur, elpriser och arbetsmarknad. Efter att Johan Eklund berättat för Rapidus publik vilka frågor han prioriterar att driva mot den beslutsfattande politiken var samtalen bland deltagarna i full gång. 

  • ”Näringslivet måste kliva in”

    ,
    Kommuner överallt är rätt dåliga på att stimulera näringslivet. Men även företagen har blivit för passiva när det gäller gemensamma framtidssatsningar. Det säger Göran Hellström, företagsprofil i Helsingborg.

  • Pitchtävling på Minc

    På fredag blir det pitchtävling på Minc. Investerarnätverket Yeos Ventures, med affäsängeln Hjalmar Antonsson, bjuder in sex bolag och lovar 250 000 kronor till vinnaren.