Digitala läromedel blir en allt större del av läromedelsföretaget Gleerups verksamhet. De senaste åren har försäljningen för Malmöbolagets digitala verksamhet ökat med mellan 30-40 procent årligen.
– De digitala läromedlen är snart en fjärdedel av vår omsättning. Vi växer på det digitala men samtidigt krymper marknaden för tryckta läromedel, säger affärsområdeschef för digitala läromedel tillika vice vd Lars Åkerström till Rapidus.
Gleerups har sedan 90-talet utvecklat digitala läromedel. Från början som komplement till övrig undervisning i form av CD-skivor. Sedan 2011, när det blev vanligt att elever har varsin dator, har bolaget utvecklat webbaserade digitala läromedel.
I portföljen finns över 200 läromedel som täcker in alla större ämnen för grundskolan och gymnasieskolan.
– Vi är marknadsledande inom digitala läromedel i Sverige, och det är en marknad med snabb tillväxt. I år fortsätter det uppåt lite brantare än förra året för försäljningen av våra digitala läromedel, säger Lars Åkerblom.
Gleerups utvecklar läromedel för årskurs ett till sista årskursen i gymnasiet. Mjukvaran är webbaserad och utvecklas i samspel med elever och lärare runt om i landet, där ett 50-tal pilotskolor kontinuerligt är inkopplade.
Totalt arbetar drygt 60 personer i bolaget, varav runt 25 arbetar med utveckling av läromedlets innehåll. Omsättningen ligger på runt 175 miljoner kronor.
Gleerups ingår i Berling Media-koncernen där även Gothia Fortbildning och Verbum ingår. Berling-koncernen omsatte 343 miljoner kronor 2016.
Emily Binks