fredag 26 juli 2024

inloggad som

Sigma-dotter etablerar sig i Malmö – köper Coure

Konsultjätten Sigmas digitala kommunikationsbyrå Maverick by Sigma öppnar kontor i Malmö och förvärvar samtidigt Malmöbaserade Coure. Parallellt får Bysted nya ägare då börsnoterade Intellecta säljer tiomannabyrån till H&H Group.

Sigma startade Maverick år 2010 i Göteborg där man i dag är 45 anställda. I början av 2016 expanderade verksamheten till Stockholm, där de redan är 18 medarbetare. Och nu känner de sig alltså redo för den skånska marknaden.

– Tack vare att vi har Sigma i ryggen kan vi väva samman kompetenser och skapa lösningar där kommunikationen förstärks av tekniken och vice versa, säger Henrik Askervi som är affärsområdesansvarig på Maverick by Sigma.

Tillsammans med de tre medarbetare byrån får genom förvärvet av Coure kommer man inledningsvis att vara en handfull personer på kontoret i Malmö, som får namnet Maverick South.

– Men vår ambition är att bli minst lika många som på Stockholmskontoret, runt 20, inom något år, säger Henrik Askervi.

Genom uppköpet av Coure förstärker Maverick sin verksamhet inom bland annat life science, CSR och marknadsföring gentemot eftertraktad kompetens. Bland kunderna finns Nordic Drugs och Bioglan.

Fotograf: Thomas Althin– Efter att ha samarbetat med Maverick i ett antal projekt känner både jag och Coures grundare Elin Mellbrand att våra kulturer passar bra ihop säger Coures vd, Tina Rudin Kaikkonen, som nu går in i rollen som affärschef på Maverick.

Maverick by Sigma hade 2016 en omsättning på 60 miljoner kronor. Coure omsatte 2016 drygt 4 miljoner.

Affären med Bysted får betydligt mindre påverkan lokalt, enligt vd Ulrika Wærneman kommer Malmöbyrån och dess tio anställda fortsätta som tidigare. Bysted är ett av fem bolag som H&H Group köper av Intellecta, däribland tidigare Malmöbaserade Hilanders. Köpet av Bysted blir byråkoncernen H&H Groups första fotfäste i Skåne.

Magnus Erlandsson
Erik Olausson

Konsultjätten Sigmas digitala kommunikationsbyrå Maverick by Sigma öppnar kontor i Malmö och förvärvar samtidigt Malmöbaserade Coure. Parallellt får Bysted nya […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.