Bytet från gas- till eldriven hjärtmassage har visat sig lönsamt för Lundabaserade Jolife. Ett och ett halvt år efter marknadsintroduktionen står den batteridrivna varianten av Lucas för 97 procent av bolagets snabbt växande försäljning.
Hittills i år har bolaget sålt runt 1.000 exemplar av hjärtmassagemaskinen Lucas, som används av ambulanspersonal och räddningstjänst för att hålla liv i patienter på väg till sjukhuset. Det kan jämföras med 2009, då bolaget sålde 550 maskiner under hela året.
Därmed räknar VD Erik von Schenck med att försäljningen ska landa på 60 miljoner kronor i år, jämfört med 31 miljoner 2009. Då fick bolaget även garantiinkomster från sitt försäljningsavtal med amerikanska Physio Control, vilket puttade upp den totala omsättningen till 51 miljoner kronor. Den inkomstkällan uteblir i år eftersom försäljningen hamnar över garantinivån.
2009 gick Jolife back med 15 miljoner kronor, till stor del på grund av en kostsam studie på 2.500 patienter som ska stärka Lucas renommé bland ambulanssjukvårdare. Även i år ser det ut att bli förlust, men fortsätter utvecklingen i samma spår räknar Erik von Schenk med att bolaget kan nå break-even någon gång under 2011.
Utöver Japan, där den batteridrivna versionen av Lucas blev godkänd i år, är det framförallt i Centraleuropa och östra USA som Jolifes försäljning ökat det senast året. Den gasdrivna versionen kommer finnas kvar som en mindre produkt i sortimentet även framöver, men efterfrågas i stor sett bara av amerikanska brandkårer, som redan har god tillgång på gasbehållare.
— Gasleveranser innebar ett logistiskt problem för våra kunder, med batterier får de allt i en låda och driften blir säker och stabil, säger Erik von Schenck.
Erik Olausson