fredag 22 november 2024

inloggad som

Batteridriven massage dubblar Jolifes försäljning

|  ,
|  

Bytet från gas- till eldriven hjärtmassage har visat sig lönsamt för Lundabaserade Jolife. Ett och ett halvt år efter marknadsintroduktionen står den batteridrivna varianten av Lucas för 97 procent av bolagets snabbt växande försäljning.

Hittills i år har bolaget sålt runt 1.000 exemplar av hjärtmassagemaskinen Lucas, som används av ambulanspersonal och räddningstjänst för att hålla liv i patienter på väg till sjukhuset. Det kan jämföras med 2009, då bolaget sålde 550 maskiner under hela året.

Därmed räknar VD Erik von Schenck med att försäljningen ska landa på 60 miljoner kronor i år, jämfört med 31 miljoner 2009. Då fick bolaget även garantiinkomster från sitt försäljningsavtal med amerikanska Physio Control, vilket puttade upp den totala omsättningen till 51 miljoner kronor. Den inkomstkällan uteblir i år eftersom försäljningen hamnar över garantinivån.

2009 gick Jolife back med 15 miljoner kronor, till stor del på grund av en kostsam studie på 2.500 patienter som ska stärka Lucas renommé bland ambulanssjukvårdare. Även i år ser det ut att bli förlust, men fortsätter utvecklingen i samma spår räknar Erik von Schenk med att bolaget kan nå break-even någon gång under 2011.

Utöver Japan, där den batteridrivna versionen av Lucas blev godkänd i år, är det framförallt i Centraleuropa och östra USA som Jolifes försäljning ökat det senast året. Den gasdrivna versionen kommer finnas kvar som en mindre produkt i sortimentet även framöver, men efterfrågas i stor sett bara av amerikanska brandkårer, som redan har god tillgång på gasbehållare.

— Gasleveranser innebar ett logistiskt problem för våra kunder, med batterier får de allt i en låda och driften blir säker och stabil, säger Erik von Schenck.

Erik Olausson

Bytet från gas- till eldriven hjärtmassage har visat sig lönsamt för Lundabaserade Jolife. Ett och ett halvt år efter marknadsintroduktionen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • …och trög försäljning för en annan hjärnkylare

    Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.

  • USA-flytt lyfter Immunovia

    Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.