Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.
Resesöktjänsten Avionero från Malmö har med sin AI-drivna sökmotor utmanat de större prisjämförelsesajterna inom flyg. Bolaget fick en kämpig start med lansering mitt under pandemin, men har klarat sig kvar och fortsätter att försöka plocka marknadsandelar. Nu utmanar bolaget branschen på fler sätt.
Från och med idag kommer Avionero att donera 10 procent av sin omsättning till välgörenhet.

— Det här är ingen kampanj, det här är ett ställningstagande och något som vi kommer göra permanent. För mig har att göra gott alltid legat mig otroligt varmt om hjärtat. Det har varit det viktiga för mig och en grundkomponent till varför jag grundade Avionero, säger Lars Kristensson.
Bakgrunden till initiativet är rådande världsläge, där bistånd och bidrag till välgörenhetsorganisationer minskat, trots att behovet av hjälp ökat. Det är kunden som själv bestämmer till vilken organisation pengarna ska gå.
— Med fler konflikter i världen behöver vi mer välgörenhet, inte mindre. Samtidigt går resebranschen bra, det har aldrig rest så många som nu. Det är många bolag i resebranschen som kan vara med och göra något nu, säger Lars Kristensson.
Vill ha med större aktörer
Avionero är en ny och liten aktör på marknaden med en omsättning på cirka 1 miljon kronor per år. Därför hoppas Lars Kristensson att några större aktörer vill gå med. Utmaningen lanserades idag utan att någon annan i resebranschen varit vidtalad.
— Vi får se vilken fart det tar. Vi är en liten spelare men om vi kan få de stora att hänga på, om än bara delvis, kan vi göra skillnad. Oavsett vad så kommer vi fortsätta såhär nu, säger Lars Kristensson.
Avionero grundades 2015 och väntar fortfarande på att kunna visa svarta siffror. Förra året gjorde bolaget en förlust på cirka 8 miljoner kronor. Trots det anser sig bolaget ha råd att donera tio procent av sin omsättning.
— Det där är en stor fråga. Vem har råd? Det handlar om att göra viktiga saker. Marginalerna är så pass bra, att det inte är de tio procenten som avgör om vi går med vinst eller inte.
Julia Fryklund