tisdag 17 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

|  
|  

Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

Resesöktjänsten Avionero från Malmö har med sin AI-drivna sökmotor utmanat de större prisjämförelsesajterna inom flyg. Bolaget fick en kämpig start med lansering mitt under pandemin, men har klarat sig kvar och fortsätter att försöka plocka marknadsandelar. Nu utmanar bolaget branschen på fler sätt. 

Från och med idag kommer Avionero att donera 10 procent av sin omsättning till välgörenhet.

Lars Kristensson.

— Det här är ingen kampanj, det här är ett ställningstagande och något som vi kommer göra permanent. För mig har att göra gott alltid legat mig otroligt varmt om hjärtat. Det har varit det viktiga för mig och en grundkomponent till varför jag grundade Avionero, säger Lars Kristensson.

Bakgrunden till initiativet är rådande världsläge, där bistånd och bidrag till välgörenhetsorganisationer minskat, trots att behovet av hjälp ökat. Det är kunden som själv bestämmer till vilken organisation pengarna ska gå.

— Med fler konflikter i världen behöver vi mer välgörenhet, inte mindre. Samtidigt går resebranschen bra, det har aldrig rest så många som nu. Det är många bolag i resebranschen som kan vara med och göra något nu, säger Lars Kristensson.

Vill ha med större aktörer

Avionero är en ny och liten aktör på marknaden med en omsättning på cirka 1 miljon kronor per år. Därför hoppas Lars Kristensson att några större aktörer vill gå med. Utmaningen lanserades idag utan att någon annan i resebranschen varit vidtalad.

— Vi får se vilken fart det tar. Vi är en liten spelare men om vi kan få de stora att hänga på, om än bara delvis, kan vi göra skillnad. Oavsett vad så kommer vi fortsätta såhär nu, säger Lars Kristensson.

Avionero grundades 2015 och väntar fortfarande på att kunna visa svarta siffror. Förra året gjorde bolaget en förlust på cirka 8 miljoner kronor. Trots det anser sig bolaget ha råd att donera tio procent av sin omsättning.

— Det där är en stor fråga. Vem har råd? Det handlar om att göra viktiga saker. Marginalerna är så pass bra, att det inte är de tio procenten som avgör om vi går med vinst eller inte.

Julia Fryklund

Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Duearity-grundarna startar nytt i skogen

    Det Malmöbaserade medicinteknikbolaget Duearity kastade in handduken och gick i konkurs i höstas. Nu är de båda grundarna tillbaka med en ny satsning inom skogsnäringen.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.