fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

|  
|  

Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

Resesöktjänsten Avionero från Malmö har med sin AI-drivna sökmotor utmanat de större prisjämförelsesajterna inom flyg. Bolaget fick en kämpig start med lansering mitt under pandemin, men har klarat sig kvar och fortsätter att försöka plocka marknadsandelar. Nu utmanar bolaget branschen på fler sätt. 

Från och med idag kommer Avionero att donera 10 procent av sin omsättning till välgörenhet.

Lars Kristensson.

— Det här är ingen kampanj, det här är ett ställningstagande och något som vi kommer göra permanent. För mig har att göra gott alltid legat mig otroligt varmt om hjärtat. Det har varit det viktiga för mig och en grundkomponent till varför jag grundade Avionero, säger Lars Kristensson.

Bakgrunden till initiativet är rådande världsläge, där bistånd och bidrag till välgörenhetsorganisationer minskat, trots att behovet av hjälp ökat. Det är kunden som själv bestämmer till vilken organisation pengarna ska gå.

— Med fler konflikter i världen behöver vi mer välgörenhet, inte mindre. Samtidigt går resebranschen bra, det har aldrig rest så många som nu. Det är många bolag i resebranschen som kan vara med och göra något nu, säger Lars Kristensson.

Vill ha med större aktörer

Avionero är en ny och liten aktör på marknaden med en omsättning på cirka 1 miljon kronor per år. Därför hoppas Lars Kristensson att några större aktörer vill gå med. Utmaningen lanserades idag utan att någon annan i resebranschen varit vidtalad.

— Vi får se vilken fart det tar. Vi är en liten spelare men om vi kan få de stora att hänga på, om än bara delvis, kan vi göra skillnad. Oavsett vad så kommer vi fortsätta såhär nu, säger Lars Kristensson.

Avionero grundades 2015 och väntar fortfarande på att kunna visa svarta siffror. Förra året gjorde bolaget en förlust på cirka 8 miljoner kronor. Trots det anser sig bolaget ha råd att donera tio procent av sin omsättning.

— Det där är en stor fråga. Vem har råd? Det handlar om att göra viktiga saker. Marginalerna är så pass bra, att det inte är de tio procenten som avgör om vi går med vinst eller inte.

Julia Fryklund

Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.

  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.