Malmöbaserade rekryterings- och konsultfirman Additude bildade i november dotterbolaget Additude Innovation, med Linus Wiebe som styrelseordförande. Nu har de fem kundavtal på plats, bland annat med noterade Lundabolagen TerraNet och Precise Biometrics.
Även FlatFrog och Granuldisk, ett portföljbolag till Sandberg Development i Malmö, finns bland kunderna som tecknat avtal om innovationsstöd i olika former med Additudes dotterbolag. Det handlar både om hjälp med strategisk, teknisk rådgivning och produktutveckling.
– Analysarbetet leder ofta till ett projekt, ett koncept eller en prototyp som ska tas fram. Det handlar lite om de här kundbolagens nästa generation produkter, säger Additudes vd Sam Aston.
De fem avtalen som är på plats har ”några miljoner” i affärsvärde för Additude, även om Sam Aston inte vill ge någon exakt siffra. Målsättningen är att verksamheten inom innovationsbolaget ska ge en omsättning på omkring tio miljoner kronor i slutet på 2018.
Vd för Additude Innovation är Thomas Lövskog, med ett förflutet från Anoto och Ericsson-sfären. Lunds universitets innovationsdirektör Linus Wiebe är styrelseordförande och delägare.
Felicia Frithiof