Nästa år införs en auktionsmodell för ett antal aktier på First North. De berörda bolagen får välja mellan att hamna på en ny ”B-lista”, dra på sig ökade kostnader eller byta handelsplats.
Modellen går ut på att aktier med för liten likviditet, som alltså handlas för sällan, inte längre kommer att handlas löpande. Istället kommer handel bara att ske vid fem dagliga fasta auktioner. Detta kommer att gälla aktier med mer än sju procents spread, alltså skillnad mellan köp och säljkurs, mätt som ett snitt under andra halvan av året i år.
Oscar Ahlgren, vd på rådgivningsbolaget Västra Hamnen Corporate Finance, kallar nyordningen ”ogenomtänkt” och ”halvmesyr”.
– Jag tycker att det är ett dåligt förslag, det råder inte bot på det inneboende problemet, säger han.
Den låga räntan ledde till att det helt enkelt varit för lätt att notera bolag som inte varit mogna för det, menar Oscar Ahlgren. Han tycker att många små bolag har ett ”förklaringsbehov” kring exempelvis sin affärsmodell eller teknik och potentialen i den.
– Nu blir det än viktigare att synas i bruset.
Bolag kan undvika att hamna på den nya auktionslistan genom att anlita en likviditetsgarant som ser till att aktien handlas och spreaden därmed minskar. Men ju mindre spread man vill hålla, desto högre risk för garanten och därmed högre kostnad. Oscar Ahlgren säger att kostnaden kan bli kännbar för mindre bolag. Alternativen är att finna sig i det nya systemet eller att lämna First North.
– Jag tror att många kommer att byta handelsplats, säger Oscar Ahlgren.
Men Anders Kumlin, vd på Spotlight Stockmarket som är ett av alternativen till First North, tror dock inte på någon anstormning av bolag, i alla fall inte inledningsvis.
– Det här blir en av sakerna som skiljer handelsplatserna åt, men inget vi kommer att marknadsföra eller sälja in, säger han till Rapidus.
Spotlight har inga planer på ett liknande auktionssystem. Anders Kumlin tror att både investerarna och bolagen vill ha löpande handel.
– Vi tror inte att det här löser problemet. Men vi ska såklart följa det, se hur det fungerar och sedan lyssna på våra kunder, säger Anders Kumlin.
Ola Nilsson