måndag 31 mars 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Alfa Laval-veteran till Helsingborgsbyrå

|  ,
|  

Peter Torstensson, före detta informationsdirektör och ansvarig för Alfa Laval-koncernens globala kommunikationsavdelning, börjar nu sitt nya uppdrag för varumärkesbyrån Graal, systerbolag till digitalbyrån Petra samt B2B-byrån Pyramid. I rollen som strategisk rådgivare kommer han att arbeta med varumärkes- och kommunikationsutveckling.

Vad kommer du först och främst ta tag i när du nu börjar på Graal?

–  I dagsläget präglas vi av pandemin och den har tvingat de flesta företag att tänka nytt. Det man trodde var omöjligt för bara några år sedan är nu möjligt, eller i alla fall värt att seriöst diskutera. Vilket bland annat har lett till att den nya tekniken har fått en rejäl knuff framåt, som i sin tur innebär möjligheter att förverkliga nya dimensioner av varumärket. En annan aspekt på dagens situation är att hållbarhetsfrågorna växer i betydelse. Både sett ur ett marknads- och ett rekryteringsperspektiv. De företag som är tydliga och trovärdiga i sina löften kommer helt enkelt vara attraktivare.

Var hoppas du att Graal befinner sig om ett par år?

– Jag är övertygad om att vi kan titta tillbaka på ett antal spännande år där vi i nära samarbete med ett antal företag har hjälpt dem tydliggöra och aktivera den fulla potentialen i deras varumärke och på så sätt utvecklat deras position.

Peter Torstensson lämnar Alfa Laval efter 22 år som informationsdirektör och ansvarig för Alfa Laval-koncernens globala kommunikationsavdelning. Vad har du varit mest stolt över när du nu lämnar ditt uppdrag?

– Att arbeta för Alfa Laval de senaste plus tjugo åren har varit ett nöje och ett privilegium, aldrig ett tråkigt ögonblick. Det har varit under en period med grundläggande förändringar, inklusive en återfödelse av företaget och varumärket, återkomst på börsen och såklart den strategiska affärsresan tillsammans med tre verkställande direktörer. Det kommunikativa arbetet har genom briljanta insatser av kollegor fått en betydande plats i framväxten av Alfa Laval och till detta har avsevärda delar av verksamheten digitaliserats. En utveckling som jag är övertygad om kommer att fortsätta.

Hur har branschen förändrats sedan du tillträdde Alfa Laval – särskilt då med tanke på varumärke och strategiska kommunukationsfrågor?

– Kortfattat tycker jag att kraven har ökat i takt med att förståelsen för frågornas betydelse och komplexitet.

Julia Eriksson

Peter Torstensson, före detta informationsdirektör och ansvarig för Alfa Laval-koncernens globala kommunikationsavdelning, börjar nu sitt nya uppdrag för varumärkesbyrån Graal, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Första kvartalets skånska vinnare

    Sex skånska aktier har stigit med mer än 100 procent under årets första kvartal. Och den aktie som gått allra bäst steg med nästan 400 procent. Rapidus har listan på bäst och sämst på börsen hittills i år.

  • Ledningsrokad i fastighetstjärnan

    SLP:s vd Tommy Åstrand lämnar sin post och väljs i stället in i styrelsen vid den kommande stämman. Hans ersättare är i allra högsta grad intern. Samtidigt tackar en anmnkunnig grundare för sig och avböjer omval till styrelsen.

  • Ny metod ska hitta cancern i tid

    Håranalys ska upptäcka tidigt stadium av prostatacancer. Den innovativa metoden har utvecklats av Lundabolaget Capillon Analytics, som applicerar geologiska analyser på människokroppen.


  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Alfa Laval gjorde marknaden besviken

    Skånes största börsbolag, Alfa Laval med vd Tom Erixon, levererade organisk tillväxt och rekordstort kassaflöde i fjärde kvartalet. Trots det föll aktien på rapporten. Det gjorde även fettbolaget AKK.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Rapporter vecka 30

    Skånes största börsbolag Alfa Laval redovisade i förra veckan sitt andra kvartal. Det är den främsta fingervisning om vart konjunkturen är på väg som vi får från ett skånskt bolag. Här ser du hur det gick.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.