torsdag 18 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Alfa Laval-veteran till Helsingborgsbyrå

|  ,
|  

Peter Torstensson, före detta informationsdirektör och ansvarig för Alfa Laval-koncernens globala kommunikationsavdelning, börjar nu sitt nya uppdrag för varumärkesbyrån Graal, systerbolag till digitalbyrån Petra samt B2B-byrån Pyramid. I rollen som strategisk rådgivare kommer han att arbeta med varumärkes- och kommunikationsutveckling.

Vad kommer du först och främst ta tag i när du nu börjar på Graal?

–  I dagsläget präglas vi av pandemin och den har tvingat de flesta företag att tänka nytt. Det man trodde var omöjligt för bara några år sedan är nu möjligt, eller i alla fall värt att seriöst diskutera. Vilket bland annat har lett till att den nya tekniken har fått en rejäl knuff framåt, som i sin tur innebär möjligheter att förverkliga nya dimensioner av varumärket. En annan aspekt på dagens situation är att hållbarhetsfrågorna växer i betydelse. Både sett ur ett marknads- och ett rekryteringsperspektiv. De företag som är tydliga och trovärdiga i sina löften kommer helt enkelt vara attraktivare.

Var hoppas du att Graal befinner sig om ett par år?

– Jag är övertygad om att vi kan titta tillbaka på ett antal spännande år där vi i nära samarbete med ett antal företag har hjälpt dem tydliggöra och aktivera den fulla potentialen i deras varumärke och på så sätt utvecklat deras position.

Peter Torstensson lämnar Alfa Laval efter 22 år som informationsdirektör och ansvarig för Alfa Laval-koncernens globala kommunikationsavdelning. Vad har du varit mest stolt över när du nu lämnar ditt uppdrag?

– Att arbeta för Alfa Laval de senaste plus tjugo åren har varit ett nöje och ett privilegium, aldrig ett tråkigt ögonblick. Det har varit under en period med grundläggande förändringar, inklusive en återfödelse av företaget och varumärket, återkomst på börsen och såklart den strategiska affärsresan tillsammans med tre verkställande direktörer. Det kommunikativa arbetet har genom briljanta insatser av kollegor fått en betydande plats i framväxten av Alfa Laval och till detta har avsevärda delar av verksamheten digitaliserats. En utveckling som jag är övertygad om kommer att fortsätta.

Hur har branschen förändrats sedan du tillträdde Alfa Laval – särskilt då med tanke på varumärke och strategiska kommunukationsfrågor?

– Kortfattat tycker jag att kraven har ökat i takt med att förståelsen för frågornas betydelse och komplexitet.

Julia Eriksson

Peter Torstensson, före detta informationsdirektör och ansvarig för Alfa Laval-koncernens globala kommunikationsavdelning, börjar nu sitt nya uppdrag för varumärkesbyrån Graal, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • …medan annonsbolaget ger upp

    Malmöbaserade Emerse har begärt sig självt i konkurs. En mix av pandemi och vikande annonsmarknad har bidragit – men också att tekniken inte längre är unik.

  • Infab gör dubbel vd-värvning

    Kommunikationsbyrån Infab anställer inte bara en utan två nya vd:ar på ett bräde. Båda är veteraner i Skånes kommunikationsbransch.

  • Sjöbergska gör förvärv

    Sjöbergska Huset i Malmö förvärvar byrån Kind, eller We are Kind som det Malmöbaserade bolaget heter. Efter förvärvet räknar koncernen med att omsätta över 50 miljoner kronor i år.

  • Hänt i vecka 30

    Lite halvdana siffror rapporterades från Oatly, Swedencare och Alfa Laval i förra veckan. Men två av tre ser det som mellankvartal och räknar med att det tar sig under resten av året.

  • Så mycket tjänade Skånes börsvd:ar 2024

    Alfa Lavals Tom Erixon var Skånes bäst betalda börs-vd 2024. Men störst lyft fick Camurus Fredrik Tiberg. Rapidus har listan över Skånes bäst betalda börs-vd:ar. Så här mycket tjänade de under förra året.

  • Konkurrens pressar Sparbanken Skåne

    Sparbanken Skåne dras med prispress på utlåningsaffären. Skånes största börsbolag Alfa Laval ser en svagare orderingång. Handelskrig och en skakig omvärld återspeglas i de skånska börsbolagens rapporter för årets första kvartal.

  • Börstrauma i skånska industriföretag

    Stockholmsbörsen öppnade på måndagen med ett ras i nivå med Lehman Brothers-kraschen 2008. Rapidus har ringt runt och frågat de stora skånska industriföretagen hur de påverkas av handelskriget.

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Alfa Laval gjorde marknaden besviken

    Skånes största börsbolag, Alfa Laval med vd Tom Erixon, levererade organisk tillväxt och rekordstort kassaflöde i fjärde kvartalet. Trots det föll aktien på rapporten. Det gjorde även fettbolaget AKK.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.