Peter Torstensson, före detta informationsdirektör och ansvarig för Alfa Laval-koncernens globala kommunikationsavdelning, börjar nu sitt nya uppdrag för varumärkesbyrån Graal, systerbolag till digitalbyrån Petra samt B2B-byrån Pyramid. I rollen som strategisk rådgivare kommer han att arbeta med varumärkes- och kommunikationsutveckling.
Vad kommer du först och främst ta tag i när du nu börjar på Graal?
– I dagsläget präglas vi av pandemin och den har tvingat de flesta företag att tänka nytt. Det man trodde var omöjligt för bara några år sedan är nu möjligt, eller i alla fall värt att seriöst diskutera. Vilket bland annat har lett till att den nya tekniken har fått en rejäl knuff framåt, som i sin tur innebär möjligheter att förverkliga nya dimensioner av varumärket. En annan aspekt på dagens situation är att hållbarhetsfrågorna växer i betydelse. Både sett ur ett marknads- och ett rekryteringsperspektiv. De företag som är tydliga och trovärdiga i sina löften kommer helt enkelt vara attraktivare.
Var hoppas du att Graal befinner sig om ett par år?
– Jag är övertygad om att vi kan titta tillbaka på ett antal spännande år där vi i nära samarbete med ett antal företag har hjälpt dem tydliggöra och aktivera den fulla potentialen i deras varumärke och på så sätt utvecklat deras position.
Peter Torstensson lämnar Alfa Laval efter 22 år som informationsdirektör och ansvarig för Alfa Laval-koncernens globala kommunikationsavdelning. Vad har du varit mest stolt över när du nu lämnar ditt uppdrag?
– Att arbeta för Alfa Laval de senaste plus tjugo åren har varit ett nöje och ett privilegium, aldrig ett tråkigt ögonblick. Det har varit under en period med grundläggande förändringar, inklusive en återfödelse av företaget och varumärket, återkomst på börsen och såklart den strategiska affärsresan tillsammans med tre verkställande direktörer. Det kommunikativa arbetet har genom briljanta insatser av kollegor fått en betydande plats i framväxten av Alfa Laval och till detta har avsevärda delar av verksamheten digitaliserats. En utveckling som jag är övertygad om kommer att fortsätta.
Hur har branschen förändrats sedan du tillträdde Alfa Laval – särskilt då med tanke på varumärke och strategiska kommunukationsfrågor?
– Kortfattat tycker jag att kraven har ökat i takt med att förståelsen för frågornas betydelse och komplexitet.
Julia Eriksson