Mjukvarubolaget Pinmeto vann årets Rapiduspris. Grundarna Daniel Melkersson, Michael Nilsson och Marcus Olsson var på plats och berättade om hur de började med att sälja produkten innan den ens fanns.
– Nej, nej, nej, säger Pinmeto:s vd Daniel Melkersson på frågan om priset var förväntat.
– Jan ringde och sa att vi var väldigt nära att vinna för två år sedan. Sedan sa han att vi borde komma hit ikväll. Så vi tänkte att det i all fall fanns gratis mat här.
Men Pinmeto har snabbt vuxit och blivit ett företag att räkna med. För fyra år sedan var det bara de tre grundarna som jobbade där, när året är slut räknar de med att ha 100 anställda på kontoret i Malmö samt försäljningskontoret i Stockholm. I nuläget har de strax över 200 kunder. Bland dem finns bland andra gymkedjan 24/7, som var en av deras första, och H&M.
Så vad gör er speciella?
– Alla lägger inte märke till oss, för vi arbetar i ett rätt nördigt område. Sedan har vi jobbat väldigt hårt och haft kunder hela tiden, säger Michael Nilsson.
Pinmeto utvecklar ett mjukvaruverktyg som möjliggör för företag att distribuera information lokalt i olika kanaler som sociala medier och karttjänster. Fortfarande har de, enligt dem själva, många års utveckling framför sig. Men de är vana vid att jobba hårt:
– Vi började med att sälja till vår första kund utan att ha en produkt, sen fick vi jobba för att ta fram den, säger Michael Nilsson.
Två av grundarna har kvällen till ära på sig två mörkblå huvtröjor med företagets logga tryckt på, och det finns en tanke bakom klädvalet.
– Vi vill visa att det går att bygga företag i en hoodie också, säger Daniel Melkersson.
Mette Carlbom