Det växande tv-shopbolaget Sjoppi går i konkurs. Beslutet kommer en dryg månad efter att företaget bytt vd på grund av den tuffa finansiella situationen i Sjoppi, som ingår i Cydonia-sfären.
– Vi försökte skriva ner skulderna genom en frivillig ackordsuppgörelse för att få in friskt kapital. När det inte gick såg vi tyvärr ingen annan utväg, säger tillförordnade vd:n Martin Tönnesson till Rapidus.
Malmöbolaget har nio anställda som nu tvingas lämna verksamheten. Sjoppi grundades 2014 och säljer framför allt motions-, skönhets- och hushållsartiklar. 2015 omsatte företaget 20 miljoner kronor och förra året 21 miljoner kronor. Det är siffror som gjorde Sjoppi till en av de stora aktörerna på den nordiska marknaden för så kallad video commerce.
I höstas berättade dåvarande vd:n Anders Schoug att bolaget tittade på möjligheterna att ta in externt kapital ”för att skruva upp takten ytterligare”. Men det gick alltså inte som planerat.
– Den satsningen vi ville göra blev dyrare, framför allt marknadssatsningarna i Danmark och Norge, säger Anders Schoug.
Skulderna till leverantörer växte. I början av året fick bolaget en ny vd i Martin Tönnesson, från ägarfamiljen bakom Cydoniakonernen. Men han lyckades inte vända trenden.
– Det är allt färre som tittar på tv, speciellt vid de tider vi annonserar. Det är en bransch som genomgått en stor förändring de senaste åren och vi är en liten aktör som inte klarade av den, säger Martin Tönnesson.
Det är ännu oklart hur fordringsägarna ska tillgodoses och vad som ska hända med konkursboet, uppger konkursförvaltaren Peter Öfverman på Ackordscentralen Syd.
Sjoppis huvudägare är familjen Tönnesson, som äger Cydoniakoncernen där bland annat annat Nationalencyklopedin och Fyrklövern ingår. De näst största ägarna är Anders Schoug och grundaren Henrik Haagen.
Emiliano Strauss