Hjulen snurrar allt snabbare för medicinteknikbolaget Jolife i Lund. I det färska bokslutet har omsättningen ökat med 70 procent till 204 miljoner, där mer än var fjärde krona är ren vinst.
Sex sjundedelar av omsättningen kommer från försäljningen av hjärtmassagemaskinen Lucas, som främst används för att hålla liv i hjärtstoppspatienter under ambulansfärden till sjukhuset. Det senaste räkenskapsåret, som sträcker sig från maj 2013 till april 2014, har Jolife via moderbolaget Physio-Control sålt närmare 2.400 exemplar av Lucas, uppger vd Erik von Schenck. Sedan dess har takten ökat med ytterligare 40 procent.
− Vi har ökat i såväl Europa som USA och Asien. Tidigare sålde vi några enskilda maskiner åt gången, nu har vi kunder som köper 100 på ett bräde, säger Erik von Schenck.
Tillverkningen sker vid Malmöbaserade kontraktstillverkaren Partnertechs anläggning i Åtvidaberg.
Resultatmässigt redovisar Jolife en vinst efter skatt på 55 miljoner kronor, jämfört med -2,5 miljoner kronor i det föregående räkenskapsåret. Enligt Erik von Schenck påverkas tidigare års siffror dock av olika jämförelsestörande poster.
Lucas, som lanserades 2002 men fick sitt genombrott först 2009 som batteridriven version, är dock inte längre ensam på marknaden för automatiserade hjärtkompressioner.
− Innan hade vi tre konkurrenter, det senaste året har vi fått fem till. Så det är en konkurrensutsatt position och vi arbetar med vidareutvecklingar för att kunna ligga steget före, säger Erik von Schenck.
Jolife sysselsätter i dag 16 personer i Lund. Utöver Lucas ingår försäljningen av Physio-Controls övriga produkter i Sverige i bolaget.
− Vi har även tittat på att köpa upp bolag med produkter inom återupplivning som kan komplettera Lucas. Men hittills har inget passat, säger Erik von Schenck.
Erik Olausson