tisdag 14 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Malmö Arena får branding for millioner i Danmark

Malmö Arena får branding effekt for mange millioner kroner i Danmark under håndbold VM. Det vurderer eksperter overfor Rapidus i dag, hvor alle venter på aftenens kamp Danmark-Sverige. Samtidig udstiller successen med tusindvis af danskere i Malmø og enorme, danske TV-seertal Københavns langsommelighed med selv at få en arena.

— Vi er på et tocifret millionbeløb i værdi af Malmö Arenas branding, når vi lægger eksponeringen i printmedier, web og TV sammen, vurderer business director Simon Bastiansen hos den førende sponsor-formidler Promovator i København. Promovator har tidligere arbejdet med navnemarkedsføring af arenaer. Simon Bastian påpeger, at med navnet ”Malmö Arena” har Malmö Stad også fået enorme muligheder for branding. Det sker i modsætning til ”Jyske Bank Boxen” i Herning i Jylland, der husede kvindernes håndbold EM i december 2010.

— Branding effekten for Malmö Arena i Danmark er helt fantastisk, fastslår også Arne Bang Mikkelsen, direktør for Bella Center. Han har selv stået i spidsen for enorme, internationale arrangementer som FN´s klimatopmøde, og er en af fortalerne for en Københavnsk Arena i Ørestad.

— Men der bliver Malmø Arena nu en meget hård konkurrent. Danskerne har virkelig taget Malmö Arena til sig, siger han.

Danskere har opdaget, at Malmö Arena er 80 meter fra Hyllie Station, og Øresundsbron har i en pressemeddelelse konstateret en trafikstigning på 10 % under håndboldkampene.

I telefonen fra USA, hvor sports-brandingekspert og konsulent for Dansk Idrætsforbund, Kenneth Cortsen, lige nu analyserer Madison Sqare Garden, er der heller ingen tvivl om en kæmpe effekt for Malmö Arena. Vanskeligheden er at holde brandingen ved lige.

Og København opgiver ikke konkurrencen: I foråret kommer en endelig rapport om en multiarena. Bella Centers Arne Bang Mikkelsen nævner, at havde København haft en Arena, så kunne Håndbold VM være en Øresundsbegivenhed, men muligheden vil være der med et ishockey VM.

Af Keld Broksø

Malmö Arena får branding effekt for mange millioner kroner i Danmark under håndbold VM. Det vurderer eksperter overfor Rapidus i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Statligt stöd till “dual use”

    Civila produkter som också kan användas i försvarssyfte får stöd av Vinnova. Kring årsskiftet ska ett nytt ekosystem med dual use-företag förses med statligt kapital. Rapidus har redan nu namnen på 20 skånska doldisar som flörtar med försvarsindustrin.

  • Paulsson säljer ärtfabriken i Bjuv

    Ärtor i Bjuv blev ingen bra affär för Erik Paulsson-familjen efter köpet från Findus 2016. Nu är bolaget Foodhills sålt till en utländsk köpare i ett av våra grannländer. Prislappen? En hundring.

  • Resurs börsresa till ända

    På måndagen lämnade Resurs Holding in sin ansökan om avnotering från Stockholmsbörsen. En nioårig trist börsresa tar därmed slut och Resurs hamnar där banken började – hos Sibafamiljen.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.