fredag 3 maj 2024

inloggad som

Spelveteran satsar på skolmatte i mobilen

Danska elever ska bli bättre på matematik med hjälp av ett nytt mobilspel. Bakom satsningen står Dansk e-Learning Center, med spelutvecklingsveteranen Morten Iversen i spetsen.

Efter tiden som spelförfattare på IO Interactive, VD på ZeitGuyz och ansvarig för Zentropa Games satsar nu Iversen på mattespel. I morgon sker lanseringen under överinseende av Danmarks videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen, tidigare chef på danska Lego.

— Danmark hamnar långt ner på den senaste kunskapsutvärderingslistan PISA. Samtidigt ökar antalet elever i varje klass, vilket ger ökat behovet av en mer effektiv undervisning. Alla unga har i dag en mobiltelefon, så man slipper problem med till exempel gamla ineffektiva skoldatorer som måste servas för att fungera ordentligt, säger Morten Iversen.

Mattesatsningen utgörs av drygt 100 olika små spel och animerade filminslag. Produktionen har kostat tre miljoner danska kronor, varav danska Videnskapsministeriet har stått för hälften. Dansk e-learning Center räknar inte med att tjäna några pengar på satsningen, utan ser det främst som en möjlighet att ta marknadsandelar.

— På sikt hoppas vi med vår tekniska plattform utveckla liknande spel till andra marknader, till exempel Afrika, Asien och Mellanöstern, som har samma eller till och med större behov av digitala läromedel, säger han.

Dansk e-Learning Center är mest känt för utbildningsprogrammet Mingoville, som hittills använts i engelskundervisningen i en tredjedel av de danska grundskolorna och även sålts till Chile. Bolaget hade 20 anställda för ett år sedan, men har sedan dess bantat personalstyrkan till sju personer.

Anders Frick

Danska elever ska bli bättre på matematik med hjälp av ett nytt mobilspel. Bakom satsningen står Dansk e-Learning Center, med […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.