Tiktok lyfter spelstudio från Malmö

Spelbolaget Illusion Labs har de senaste två åren fortsatt öka både sin vinst och omsättning. Nu tittar de bortom mobilspel, flyttar till större lokaler och har samtidigt fått oväntad draghjälp av Tiktok.

– Vi försökte ta reda på vad den plötsliga puckeln i intäkter kom ifrån, så var det en anställd som upptäckte att när man sökte på på Touchgrind BMX 2 på Tiktok fick man fem miljoner träffar, säger Andreas Alptun, medgrundare till Illusion Labs.

Spelet hade börjat trenda i appen, där användare delar videos som snabbt kan bli virala. Även om Andreas Alptun kallar det för tur att de plockades upp ur bruset av spel så gjorde bolaget också sitt bästa år på länge förra året.

Malmöbaserade Illusion Labs har gjort spelserien Touchgrind för mobiltelefoner och fick förra året in ett spel på speltjänsten Apple Arcade som ledde till ökade intäkter.

– Den serien är det vi drar in mest på. Ökningen 2020 var tack vare BMX 2, säger han.

I vår kommer det nya spelet i serien, Touchgrind Scooter. Samtidigt håller bolaget på att jobba på ett flerpersonspel för spelkonsoler, förhoppningen är att det ska släppas under det kommande året.

Tillväxten syns även i praktiken. Inom två till tre år ska de växa från 18 till 25 anställda och i april flyttar de till en dubbel så stor yta i centrala Malmö.

Mette Carlbom

Bransch/Kategori
Företag
Person

Håll dig uppdaterad med nyhetstjänsten om tillväxten i Öresundsregionen

Rapidus är en abonnemangsbaserad nyhetstjänst om tillväxtbranscherna i Skåne och Köpenhamnsområdet. Vi ger snabba nyheter och vassa analyser av helt exklusiv karaktär, samt arrangerar högkvalitativa nätverksträffar med intervjuer med regionens starkaste näringslivspersonligheter.

Prova nyhetstjänsten här!


Samarbetspartners: