På framtidsspaning med gratisgurun

Med Malmömått mätt var det ovanligt kändistätt när onsdagens eftermiddagskonferens Media Evolution fyllde Luftkastellet utanför Malmö. Expressens förre chefredaktör Otto Sjöberg, Svenska Dagbladets redaktionschef Martin Jönsson, Veckorevyns nätchef Ebba von Sydow och komikerna Anders Jansson och Johan Wester var några av de som syntes i panel och publik.

Men det stora dragplåstret var så klart Chris Anderson, chefredaktör för hypade magasinet Wired, författare och trendspanare extraordinaire.

På onsdagskvällen var det hans kommande bok: ”Free – the future of a radical price” som stod i centrum. Frågan på allas läppar var hur artister, bokförläggare och inte minst medier ska överleva när nästa generation vänjer sig vid att allt är gratis. Anderson listade några alternativ som traditionell annonsfinansiering och ”freemium”-modeller där det mesta är gratis men inbitna användare betalar för premiumversioner. Slutsatsen var dock att det blir en skakig resa framöver.

Då Media Evolution anordnades första gången 2007 stod Malmö stad för fiolerna och arrangemanget var gratis. I år när temat var gratis kostade det istället en vacker slant att gå dit. Troligen får Malmö stad ändå skjuta till en del pengar via medarrangören Media Mötesplats Malmö. Av minglet att döma hade en betydande del av de cirka 500 gästerna kommit dit på gratisbiljetter. Och visserligen ställde panelen och många av kringleverantörerna upp gratis, men Chris Anderson själv tog flera hundra tusen kronor betalt för drygt två timmars föreläsning och efterföljande debatt, erfar Rapidus. Gratisgurun hade så klart en förklaring till det med: hans ord är gratis att kopiera och därför en billig råvara, men hans tid med sin familj är begränsad och därför dyr. ”Jag är som en rockstjärna på turné” som han själv uttryckte saken.

Med stjärnstatusen följer samtidigt en gedigen scennärvaro, det blev en underhållande och tankeväckande föreställning. Men 500 gäster innebar även att större delen av publiken i den avlånga lokalen bara såg huvudpersonerna på storbildsskärmarna i taket. Så var man inte stort fan av pausunderhållningen Moto Boy eller kunde klara sig utan middagsbufféns fetaostpiroger gjorde man klokare i att se hela rasket hemma via nätet. Det är gratis.
/EO

Bransch/Kategori

Håll dig uppdaterad med nyhetstjänsten om tillväxten i Öresundsregionen

Rapidus är en abonnemangsbaserad nyhetstjänst om tillväxtbranscherna i Skåne och Köpenhamnsområdet. Vi ger snabba nyheter och vassa analyser av helt exklusiv karaktär, samt arrangerar högkvalitativa nätverksträffar med intervjuer med regionens starkaste näringslivspersonligheter.

Prova nyhetstjänsten här!


Samarbetspartners: