Ketchupeffekt för Probi

Functional food-bolaget Probi i Lund har ingått ett avtal med Heinz. Probis nyttiga bakterier ska nu stoppas i fruktjuice från den amerikanska livsmedelsjätten.

Heinz omsätter årligen över tio miljarder dollar och är mest känt för ketchup, vita bönor och chilisåser. Men i ett antal länder säljs också juice.

På den australiska juicemarknaden etablerade koncernen sig 2008 genom köpet av märket Golden Circle. Nu i maj lanseras en probiotisk juice, liknande Skånemejeriers Friscus, i tätt samarbete med Probi.

Det blir det första mjölkfria probiotiska livsmedlet i Australien. Vd Michael Oredsson vill inte gå ut med någon ekonomisk bedömning av kontraktet, men ser många möjligheter med att få in en fot i ytterligare ett av de absoluta storföretagen i livsmedelsbranschen, vid sidan av affärerna med Danone och Kraft.

– Dessa samarbeten är värdefulla på fler sätt än de omedelbara intäkterna. Att jobba med de riktigt stora aktörerna stärker vårt varumärke, säger Michael Oredsson till Rapidus.

Avtalet med Heinz handlar i detta läge bara om Australien. Att använda probiotika i ketchup tror Oredsson inte mycket på. Produktprofileringen skulle bli svår, dessutom ser han möjliga problem i tillverkningsprocessen.

Ifjol omsatte Probi 95 miljoner kronor, med en vinst före skatt på 19,5 miljoner. /Kristian Svensson

Bransch/Kategori

Håll dig uppdaterad med nyhetstjänsten om tillväxten i Öresundsregionen

Rapidus är en abonnemangsbaserad nyhetstjänst om tillväxtbranscherna i Skåne och Köpenhamnsområdet. Vi ger snabba nyheter och vassa analyser av helt exklusiv karaktär, samt arrangerar högkvalitativa nätverksträffar med intervjuer med regionens starkaste näringslivspersonligheter.

Prova nyhetstjänsten här!


Samarbetspartners: