Debat: Brokonsortiet gör mig förbannad

I otaliga helsidesannonser uppmanas jag att ta färden över bron. Många gånger har det varit bron själv som upplyst mig om hur många muséer eller andra trevliga äventyr som lockar på andra sidan bron. Varje gång har jag blivit förbannad eftersom:

- jag och de flesta andra skåningar redan vet hur spännande och intressant Köpenhamn är.

- jag gärna kört över bron oftare om det inte var så förbannat dyrt.

- Öresundskonsortiet kunde sänkt priserna i stället för betala dyra pengar för annonsering - och därigenom öka antalet bilister över bron.

- Flerturskorten bara gäller 6 månader.

- Lånen för byggnationen beräknas kunna betalas tillbaka tidigare än tänkt - och ändå är det så dyrt att köra över.

- annonserna ibland pekat ut andra ”integrationshämmare” - sänk priserna så skall ni få se på trafik.

Dessutom tycker jag att man borde döpa om bron. ”Öresundsbron” är omöjligt att både stava och uttala för icke-skandinaver. Vi har fått en fantastisk länk mellan två fantastiska länder och genom namnet gör vi det omöjligt för turister att föra budskapet vidare. De marknadsansvariga borde skämmas!

Skapa en historia om bron, ge den ett internationellt namn och gör det möjligt för turister att uppleva bron!

Broutställningen under byggnationen var ett av Sveriges mest välbesökta turistmål. Återskapa denna och bygg på med historia om Öresundsregionen, båtturer, besök på Pepparholmen m m.

Förslag till namn ”The Missing Link”, ”Sunset Bridge”, ”The Bridge”, ”ScanGate”...

Stefan Alfredsson

Sambo med en danska i Malmö

stefan.alfredsson@bolina.hsb.se

Bransch/Kategori

    Håll dig uppdaterad med nyhetstjänsten om tillväxten i Öresundsregionen

    Rapidus är en abonnemangsbaserad nyhetstjänst om tillväxtbranscherna i Skåne och Köpenhamnsområdet. Vi ger snabba nyheter och vassa analyser av helt exklusiv karaktär, samt arrangerar högkvalitativa nätverksträffar med intervjuer med regionens starkaste näringslivspersonligheter.

    Prova nyhetstjänsten här!


    Samarbetspartners: