Fordonsindustrin har i tysthet tagit Lund i besittning. Volvo har cirka 400 anställda i staden, Bosch närmar sig 200 – och nu har Volkswagen gått in ett bolag som från början var en lundensisk startup.
Det senaste storbolaget att försöka dra nytta av Lunds kompetens inom bland annat sensorteknik och trådlös kommunikation är Rivian and Volkswagen Group Technologies (RVT).

– Vi ska inte bara expandera våra befintliga funktioner inom trip-planning utan även tillföra nya arbetsområden. I dag är vi ungefär 20 personer i Lund och om ett år siktar vi på att vara åtminstone 50 pers, säger Bo Lincoln, som leder RVT:s Lundasatsning.
2019 grundade han Lundabolaget Iternio, som utvecklar karttjänsten A Better Route Planner. För två år sedan förvärvades bolaget av bilteknik- och elfordonsbolaget Rivian Automotive från USA och nu ska Lundabolaget övergå till det nybildade samriskföretaget RVT, sedan Volkswagen köpt in sig.

– Ledningen inom RVT-gruppen är medveten om att Lunds har väldigt mycket kompetens inom Android, inbyggda system, sensorteknik och trådlös kommunikation. Det som tidigare var eftertraktad kompetens för utveckling av mobiltelefoner är nu minst lika eftertraktat för bilar, säger Bo Lincoln.
Det började med Ericsson
Efter telekomkrisen delades Ericsson i två delar: Utvecklingen av mobiltelefoner togs över av Sony Ericsson (senare Sony Mobile) och resten blev Ericsson Mobile Platforms.
Det senare leddes till en början av Bluetooth-profilen Tord Wingren. Verksamheten var bland annat att utveckla integrerade kretsar och programvara för mobiltelefoner.
2008 slogs Ericsson Mobile Platforms ihop med franska ST Microelectronics och ST-Ericsson föddes. Fem år senare delades företaget igen, enheten i Lund stängde och cirka 500 personer miste jobbet.
Då kom Intel in i bilden och anställde ett 40-tal av de uppsagda utvecklarna i ett nytt utvecklingskontor. Men 2016 stängde Intel ner verksamheten efter knappt tre år och Lundagänget riskerade ännu en gång att bli herrelösa.

– Vi visste att vår kompetens var eftertraktad och vi var inte så sugna på att starta ett konsultbolag. Så vi tog ett möte med Volvo och förklarade för dem vad vi kunde göra. Det var ganska speciellt för det fanns ju inget bolag, ingen produkt, bara 40 pers med bred kompetens, säger Henrik Svensson, Volvo Cars platschef i Lund.
Mötet ledde till att Volvo Cars startade en utvecklingsenhet i Lund och anställde 35 personer i ett svep.
Storföretagen flockas
Kort därpå öppnade både amerikanska Nvidia och tyska Continental Automotive egna Ideon-kontor med inriktning på produktutveckling för bilindustrin. Och tidigare samma år hade den tyska elektronikkoncernen Bosch också öppnat en utvecklingsenhet i Lund med fokus på elfordon.

– Lund har alla nyckelingredienser för mjukvarudefinierade fordon: Närhet till banbrytande forskning och högutbildad arbetskraft; en stark tradition av entreprenörskap och samarbete mellan akademi och industri; närhet till andra högteknologiska företag vilket skapar synergier och lockar investeringar; en hög livskvalitet som gör det lätt att attrahera och behålla talanger, säger Florian Marcard, som leder Bosch R&D Lund.
Enheten utvecklar bland annat hård- och mjukvara för autonoma körfunktioner som integreras i fordon från biltillverkare världen över, uppkopplade infotainmentsystem och lösningar för datahantering inom mobilitetsområdet.
– Vårt mål är att skapa lösningar som gör framtidens mobilitet säkrare, smartare och mer hållbar.
Bosch har växt stadigt sedan etableringen och har i dag nästan 200 anställda i Lund.
”Lund är en strategiskt viktig plats för vår långsiktiga utveckling.”
florian marcard
– Tillväxten drivs dels av den enorma förändring som fordonsindustrin genomgår, vilket skapar en stark efterfrågan på vår kompetens, dels av regionens enastående talangpool inom områden som är avgörande för framtidens mobilitetsindustrier. Därtill har våra lösningar har haft stor framgång, vilket leder till fler och större projekt. Planen är att fortsätta växa. Lund är en strategiskt viktig plats för vår långsiktiga utveckling, säger Florian Marcard.
Även Volvo Cars utvecklingsenhet har växt rejält, från Intel-gänget på 35 personer till dagens nästan 400 anställda i Lund. Inriktningen är alltjämt mjukvara till personbilar och främst elbilar. Där ingår även Volvo Cars helägda mjukvarubolag Zenseact, som specialiserar sig på stödsystem till förare och på längre sikt mjukvara för självkörande fordon.
Emiliano Strauss
Fler skånska bolag inom bilindustrin:
Continental Automotive
Nvidia
Borg Warner
Koenigsegg
Acconeer
Remotive Labs
Nilsson Special Vehicles
Setrab
Terranet












































