tisdag 2 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Volkswagen väljer Lund för expansion

Fordonsindustrin har i tysthet tagit Lund i besittning. Volvo har cirka 400 anställda i staden, Bosch närmar sig 200 – och nu har Volkswagen gått in ett bolag som från början var en lundensisk startup.

Det senaste storbolaget att försöka dra nytta av Lunds kompetens inom bland annat sensorteknik och trådlös kommunikation är Rivian and Volkswagen Group Technologies (RVT).

BIlden är AI-genererad

– Vi ska inte bara expandera våra befintliga funktioner inom trip-planning utan även tillföra nya arbetsområden. I dag är vi ungefär 20 personer i Lund och om ett år siktar vi på att vara åtminstone 50 pers, säger Bo Lincoln, som leder RVT:s Lundasatsning.

2019 grundade han Lundabolaget Iternio, som utvecklar karttjänsten A Better Route Planner. För två år sedan förvärvades bolaget av bilteknik- och elfordonsbolaget Rivian Automotive från USA och nu ska Lundabolaget övergå till det nybildade samriskföretaget RVT, sedan Volkswagen köpt in sig.

Bo Lincoln

– Ledningen inom RVT-gruppen är medveten om att Lunds har väldigt mycket kompetens inom Android, inbyggda system, sensorteknik och trådlös kommunikation. Det som tidigare var eftertraktad kompetens för utveckling av mobiltelefoner är nu minst lika eftertraktat för bilar, säger Bo Lincoln.

Det började med Ericsson

Efter telekomkrisen delades Ericsson i två delar: Utvecklingen av mobiltelefoner togs över av Sony Ericsson (senare Sony Mobile) och resten blev Ericsson Mobile Platforms.

Det senare leddes till en början av Bluetooth-profilen Tord Wingren. Verksamheten var bland annat att utveckla integrerade kretsar och programvara för mobiltelefoner.

2008 slogs Ericsson Mobile Platforms ihop med franska ST Microelectronics och ST-Ericsson föddes. Fem år senare delades företaget igen, enheten i Lund stängde och cirka 500 personer miste jobbet.

Då kom Intel in i bilden och anställde ett 40-tal av de uppsagda utvecklarna i ett nytt utvecklingskontor. Men 2016 stängde Intel ner verksamheten efter knappt tre år och Lundagänget riskerade ännu en gång att bli herrelösa.

Henrik Svensson

– Vi visste att vår kompetens var eftertraktad och vi var inte så sugna på att starta ett konsultbolag. Så vi tog ett möte med Volvo och förklarade för dem vad vi kunde göra. Det var ganska speciellt för det fanns ju inget bolag, ingen produkt, bara 40 pers med bred kompetens, säger Henrik Svensson, Volvo Cars platschef i Lund.

Mötet ledde till att Volvo Cars startade en utvecklingsenhet i Lund och anställde 35 personer i ett svep.

Storföretagen flockas

Kort därpå öppnade både amerikanska Nvidia och tyska Continental Automotive egna Ideon-kontor med inriktning på produktutveckling för bilindustrin. Och tidigare samma år hade den tyska elektronikkoncernen Bosch också öppnat en utvecklingsenhet i Lund med fokus på elfordon.

Florian Marcard

– Lund har alla nyckelingredienser för mjukvarudefinierade fordon: Närhet till banbrytande forskning och högutbildad arbetskraft; en stark tradition av entreprenörskap och samarbete mellan akademi och industri; närhet till andra högteknologiska företag vilket skapar synergier och lockar investeringar; en hög livskvalitet som gör det lätt att attrahera och behålla talanger, säger Florian Marcard, som leder Bosch R&D Lund.

Enheten utvecklar bland annat hård- och mjukvara för autonoma körfunktioner som integreras i fordon från biltillverkare världen över, uppkopplade infotainmentsystem och lösningar för datahantering inom mobilitetsområdet.

– Vårt mål är att skapa lösningar som gör framtidens mobilitet säkrare, smartare och mer hållbar.

Bosch har växt stadigt sedan etableringen och har i dag nästan 200 anställda i Lund.

”Lund är en strategiskt viktig plats för vår långsiktiga utveckling.”

florian marcard

– Tillväxten drivs dels av den enorma förändring som fordonsindustrin genomgår, vilket skapar en stark efterfrågan på vår kompetens, dels av regionens enastående talangpool inom områden som är avgörande för framtidens mobilitetsindustrier. Därtill har våra lösningar har haft stor framgång, vilket leder till fler och större projekt. Planen är att fortsätta växa. Lund är en strategiskt viktig plats för vår långsiktiga utveckling, säger Florian Marcard.

Även Volvo Cars utvecklingsenhet har växt rejält, från Intel-gänget på 35 personer till dagens nästan 400 anställda i Lund. Inriktningen är alltjämt mjukvara till personbilar och främst elbilar. Där ingår även Volvo Cars helägda mjukvarubolag Zenseact, som specialiserar sig på stödsystem till förare och på längre sikt mjukvara för självkörande fordon.

Emiliano Strauss

Fler skånska bolag inom bilindustrin:

Continental Automotive
Nvidia
Borg Warner
Koenigsegg
Acconeer
Remotive Labs
Nilsson Special Vehicles
Setrab
Terranet

Fordonsindustrin har i tysthet tagit Lund i besittning. Volvo har cirka 400 anställda i staden, Bosch närmar sig 200 – och nu har Volkswagen gått in ett bolag som från början var en lundensisk startup.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Starfish satsar på rullstolar

    IT-entreprenören Jim Roslunds hårdvarubolag Starfish of Sweden har motlut på väg till marknaden. Både vården och bilindustrin har visat sig vara svårflörtade. Nu ska rullstolsdynor ge de första kommersiella intäkterna.

  • Då noteras Wesports

    Förra veckan kom nyheten att e-handelsföretaget Wesports ska börsnoteras. Nu är det klart när första handelsdagen blir.


  • ANNONS Innehåll från EKN

    Exportfinansiering som håller för okrossbart glas

    Efterfrågan på pansarglas stiger i takt med upprustningen av militär och polis. Det märks hos Hammerglass i skånska Förslöv. Med stöd från EKN kan bolaget växa snabbt och säkert på nya marknader som Australien och Nordamerika.

  • Thule drar ned mål – aktien steg

    Friluftsbolaget Thule drar ned sitt finansiella mål. Det framkom i ett pressmeddelande på onsdagkvällen. På tiden, tyckte aktiemarknaden som inte tagit det tidigare målet på allvar.

  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.

  • Bona – ”USA:s tullar kan påverka oss”

    Malmöföretaget Bona, med vd Kerstin Lindell i spetsen, redovisar stagnerad tillväxt för 2024. En dämpad konjunktur känns av och en stor verksamhet i USA kan komma att påverkas av tullar.