Lundabolag visar VR-kamera i New York

Lundabolaget Briskeye ska i veckan visa upp sin 360-graders VR-videokamera för direktsändning på en stor mässa för tv-branschen i New York. Kameran, som kostar runt 200.000 kronor, har redan sålts till ett tiotal kunder som framförallt använder den till övervakning och direktsändning av sport i professionella sammanhang.

Bland kunderna finns polis i Sverige och Dubai, en finsk militärfordonstillverkare samt nyhetstjänsten TT. Ytterligare cirka 30 kunder har lämnat förskottsbetalning, enligt bolagets vd Magnus Jansson.

– Utvecklingen av kameran tog sex år. Marknaden för VR, virtuell verklighet, och AR, förstärkt verklighet kan komma att omsätta över tusen miljarder dollar om ett antal år, säger han till Rapidus.

Kameran sänder direkt. Betraktaren kan följa exempelvis en fotbollsmatch via internet och aktivt snurra bilden för att se matchen i alla riktningar samt zooma in och ut. Briskeyes teknik använder tre kameror vars filmer fogas samman till en helhet med hög upplösning med bolagets mjukvara.

Briskeye tog in 10 miljoner kronor förra året från externa investerare och ytterligare 11 miljoner kronor i september i år, från bland andra Nils Andersson, med en bakgrund från skånska fastighetsbranschen. Pengarna ska gå till lansering av produkten, fortsatt utveckling av kameran samt ny forskning, enligt Magnus Jansson.

Briskeye sysselsätter tio personer. Styrelseordförande är Anders Laurin, tidigare bland annat vice vd för Axis Communications. /Elisabet Ottosson

Bransch/Kategori

Håll dig uppdaterad med nyhetstjänsten om tillväxten i Öresundsregionen

Rapidus är en abonnemangsbaserad nyhetstjänst om tillväxtbranscherna i Skåne och Köpenhamnsområdet. Vi ger snabba nyheter och vassa analyser av helt exklusiv karaktär, samt arrangerar högkvalitativa nätverksträffar med intervjuer med regionens starkaste näringslivspersonligheter.

Prova nyhetstjänsten här!


Samarbetspartners: